Ester Busquets i Alibés és doctora en Filosofia per la Universitat Ramon Llull amb una tesi sobre l’ètica de tenir cura en l’obra de Lev Tolstoi. Diplomada en Infermeria per l’Escola Universitària d’Infermeria d’Osona, és professora d’ètica a la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), i coordinadora de Formació i Recerca de la Càtedra de Bioètica Fundació Grífols d’aquesta universitat

Autora, entre altres, del llibre Ética del cuidado en ciencias de la salud (Herder, 2019) i autora, en col·laboració, de Cura del món, dels altres i d’un mateix (Pagès, 2023), és assessora i membre de diferents comitès d’ètica assistencial, de comitès d’ètica de la recerca i d’espais de reflexió ètica en serveis d’intervenció social. És membre del Comitè Nacional de Bioètica d’Andorra

Abans de començar, situa’ns l’ètica i la bioètica en la història.

L’ètica existeix des que la humanitat és humanitat. Una vegada van demanar a l’antropòloga Margaret Mead quin era el primer signe de civilització. Tothom hauria dit que la descoberta del foc, però ella es va fixar en un gest ètic i va dir que era un fèmur trencat. Això volia dir que en l’època dels homínids, algú que es va trencar un os va tenir qui el va cuidar, li va donar menjar i el va protegir. El fet que s’hagi trobat l’os d’un fèmur soldat és una de les primeres manifestacions de l’ètica en la humanitat.

D’altra banda, la bioètica apareix fa una cinquantena d’anys per donar resposta als nous avenços de l’àmbit de les ciències biomèdiques i biològiques. El poder de la tecnologia mèdica és tan gran que la bioètica apareix com a punt d’unió entre la ciència i les humanitats. Si tenim present que en els últims cinquanta anys la medicina ha evolucionat més del que ho ha fet en els darrers dos mil cinc-cents, ens hem de preguntar constantment si allò que és tècnicament possible és bo que es faci.

I què va fer que t’hi volguessis dedicar?

Jo vaig estudiar Infermeria pensant que també m’agradava la Filosofia i en l’assignatura de Bioètica, que impartia el professor Joan Mir —de manera brillant, per cert—, hi vaig trobar la síntesi perfecta entre la ciència i les humanitats. Val a dir que la UVic ha estat sempre pionera pel que fa a la formació bioètica dels seus estudiants. Quan posteriorment vaig estudiar Filosofia, ja ho vaig fer amb l’objectiu d’especialitzar-me en bioètica i vaig tenir la sort de poder treballar a l’Institut Borja de Bioètica, un dels centres referents a Europa i el món.

En la teva tesi doctoral vas prendre com a punt de partida la novel·la de Tolstoi La mort d’Ivan Ilitx. Què té aquesta novel·la que et permetés construir la tesi? Què volies demostrar?

La veritat és que la tesi surt de només quatre pàgines precioses del capítol 7 de la novel·la, que són tot un tractat de filosofia sobre què vol dir cuidar bé. Al darrere d’aquestes quatre pàgines, hi ha un model de cures, que és el que vaig construir en la meva tesi. El personatge de Gueràssim, que és un esclau, cuida el seu amo moribund, Ivan Ilitx, d’una manera extraordinària.

«Les actituds ètiques s’aprenen a través dels models que ens envolten»

L’aportació de la tesi va en la línia que les actituds ètiques, tant dels professionals com de la ciutadania, s’aprenen a través dels models que ens envolten, siguin personatges de ficció, literaris, o de carn i ossos. Crec que tota persona que es vol dedicar a la cura hauria de llegir aquestes quatre pàgines, o la novel·la sencera, per comprendre què significa la bona cura ètica d’una persona vulnerable. Vet aquí el miracle de Tolstoi!

Tenint en compte la societat en què ens estem convertint, cap a on creus que ha d’evolucionar la bioètica? Quins són els reptes principals a què li caldrà fer front?

Si una paraula ha d’anar lligada a la de bioètica, ha de ser “responsabilitat”, davant del poder de la ciència i la tecnologia. Això no vol dir que s’hagi de posar fre a la innovació, però sí que es demana de ser responsables perquè podem alterar la vida. Tenim el repte de posar consciència a la ciència davant de desafiaments com la intel·ligència artificial, el transhumanisme, la manipulació genètica…

El món canvia molt ràpidament. Avui ja ningú es planteja si hem de fer tècniques de reproducció humana assistida o no; en tot cas, ens plategem si té sentit que una dona sigui mare a setanta-quatre anys, malgrat que tècnicament sigui possible. Fa vint anys el dilema era si era ètic crear vida al laboratori; avui ens plantegem si és ètic de perfeccionar-la. I no parlo dels nens a la carta, de si tenen els ulls blaus o els cabells rossos; parlo de si podem aconseguir que tinguin més memòria, definir trets del caràcter o fer que tinguin una condició física innata per dedicar-se a l’esport d’elit. Ens interessa la manipulació genètica per curar malalties, però ens obre la porta a una colla de perills, com són l’alteració de la naturalesa i la pèrdua de llibertat. Això ens ha de fer preguntar: Quins seran els models que dissenyaran aquests nens i nenes que algú haurà triat prèviament? Qui hi tindrà accés?

Però l’interès per la bioètica no és el mateix en els països rics que en els pobres…

Efectivament, existeix la bioètica del món ric, que va per una banda, i la bioètica dels països empobrits, que va per una altra. Mentre uns inverteixen un munt de diners en tècniques antienvelliment i la conquesta de la immortalitat, a l’altra part del món es pregunten si cal intervenir quirúrgicament pacients quan no es disposa d’anestèsia o es plantegen com lluitar contra la mortalitat de les dones que moren perquè no tenen assistència durant el part.

I quina importància té la bioètica en la formació dels professionals de la salut?

És important que coneguin l’ètica professional en un entorn de cura a través del codi deontològic. Els ensenyem no només a ser bons professionals des d’un punt de vista tècnic, sinó també des del punt de vista ètic. Però el codi d’ètica té els seus límits, perquè no resol el conflicte entre dues obligacions. Posaré l’exemple d’un fisioterapeuta que atén un conductor d’autobús escolar amb una addicció o la mare d’un fill petit que no vol rebre un tractament de quimioteràpia que li pot salvar la vida, perquè no vol que li caiguin els cabells. És en aquests conflictes en què la bioètica pot intervenir, ja que dona instruments perquè els professionals de la salut els puguin resoldre de la manera més òptima possible.

«La bioètica dona instruments per ajudar a resoldre conflictes complexos de la manera més òptima possible»

I quins són aquests instruments?

Bàsicament, la deliberació. Els ensenyem a deliberar. En primer lloc, analitzem els fets: patologia, entorn familiar, i tot el que es pugui saber a priori de la persona i el seu context. Després identifiquem els valors en conflicte i a partir d’aquí comença un procés de reflexió i debat per trobar respostes racionals, raonables, prudents i provisionals. Tot això, des de la consciència que no hi ha respostes absolutes, que partim del propi biaix i que cal aprendre a veure les coses des de la perspectiva de l’altre per intentar arribar a una decisió prudent.

Alguna vegada t’he sentit a dir que l’ètica del fet de tenir cura ajuda a millorar la salut de la població quan s’integra en les polítiques sanitàries i socials. Com s’ha de fer perquè això passi?

Tothom té molt clar que l’essència de la professió de la Infermeria és la cura, tot i que la cura també és imprescindible en el conjunt d’altres professions sanitàries. Però què passa en l’àmbit social? Les cures, fins fa ben poc, s’havien restringit a l’àmbit privat i a les dones, i això s’ha de revertir perquè hem de posar la cura al centre de l’organització social. En política això vol dir transformar la manera com està organitzat el món del treball i vetllar perquè els espais comuns com hospitals, escoles i barris siguin llocs de cura. L’ètica hauria de ser present en tots els àmbits de la vida social, però és molt difícil que això passi perquè vivim en un món dominat pel capitalisme.

Quins missatges t’agradaria transmetre als futurs professionals de la salut en relació amb la bioètica?

Hi ha dos missatges que em semblen essencials. El primer és que treballem amb persones i que atendre vol dir “exquisidesa” en el respecte vers l’altre. El segon missatge és que estem atenent persones que, en la majoria de casos, no han triat ser a les nostres mans. Simplement, s’hi han trobat. Quan una persona acudeix al CAP o a l’hospital ho fa en situació de fragilitat i el que no s’ha de fer és afegir-li més patiment; per tant, el personal sanitari té la responsabilitat de suavitzar, acompanyar, mirar, escoltar i fer tot el possible perquè la situació reverteixi i, si no és possible, fer-la tan suportable com es pugui.

«Atendre persones vol dir ‘exquisidesa’ en el respecte vers l’altre»

Per què és important que la UVic-UCC tingui una Càtedra de Bioètica? Quins són els seus objectius principals? I com valoraries el camí que ha fet fins ara?

El fet de tenir una Càtedra de Bioètica ho veig com una evolució lògica a la tradició d’haver impartit ètica en els estudis d’Infermeria des del principi. Des de la seva creació, el 2015, la Càtedra s’ha convertit en un referent en l’àmbit nacional i internacional, i hi participen bioeticistes molt rellevants del país. També trobo important que la UVic-UCC, fora de l’àmbit de la capital, pugui ser un referent en aquest camp, tal com ho és també la Càtedra de Cures Pal·liatives, per exemple.

Ja fa molt de temps que col·labores amb diferents mitjans de comunicació difonent aspectes sobre ètica i bioètica. Què t’aporta aquesta faceta més comunicativa?

A mi, m’enriqueix perquè m’obliga a pensar i aclarir-me. Quan prepares un article científic, saps que passa per diversos revisors abans no veu la llum. Quan escrius un article per a un diari, tu ets la teva pròpia revisora, conscient que allò que escrius de seguida ho llegiran milers de persones. Per tant, hi ha una exigència i responsabilitat personal molt elevades. M’ho agafo com un acte de responsabilitat i procuro que allò que dic aporti elements per a la reflexió i el pensament crític, i a més, si pot ser, estigui ben escrit.

Tens alguna experiència personal o professional que t’hagi marcat en la teva trajectòria en el camp de la bioètica?

Una de les tasques que fem des de la Càtedra de Bioètica és assessorar comitès d’ètica de les organitzacions sanitàries o socials acompanyant-los en els processos deliberatius. Això em proporciona una gran riquesa d’exemples reals, que després puc traslladar a l’aula amb els estudiants. Veiem casos de tota mena, i el sol fet de tenir l’oportunitat de reflexionar conjuntament amb professionals d’àmbits tan diferents com són l’envelliment, la discapacitat o la infància, i de poder veure com els professionals des dels seus àmbits debaten amb una gran sensibilitat per trobar respostes a situacions importants que poden tenir conseqüències sobre les vides dels altres, em permet estar al dia dels conflictes ètics de l’àmbit sanitari.

Ara farà un any que se celebrava el 75è aniversari de la proclamació de la Declaració Universal dels Drets Humans. Quin valor té avui aquesta proclama?

Els drets humans estan en crisi perquè el món està en crisi. L’article 1 ens recorda que tot ésser humà té dignitat i, per tant, mereix un respecte. Quan la persona no té valor és quan apareixen les guerres i la discriminació… Però per restablir la dignitat calen models, si no, no sé pas si serem capaços d’evitar el col·lapse. Avui costa tenir esperança en el futur de la humanitat, però, com deia Sèneca, “encara que la por tingui més arguments, tria sempre l’esperança”. Per això defenso la importància de la filosofia i l’ètica, perquè en la mesura que eduquem les persones podrem evitar la crisi social i farem que la vida, si es respecten els drets fonamentals, sigui millor.

«En la mesura que eduquem les persones podrem evitar la crisi social»

Explica’ns exemples en què la bioètica ha estat clau per canviar a millor el rumb de la història.

Jo destacaria tres grans moments. El primer és quan es va voler posar fi a la recerca mèdica amb persones vulnerables, que feia que la gent patís o morís en nom de la ciència. La bioètica defensa que l’interès de la ciència no és superior al bé de la persona. Un altre fet històric ha estat el reconeixement de l’autonomia de la persona, en l’àmbit clínic i social. S’ha posat fi a allò de “tot per la persona, però sense la persona”, i ha donat pas a una medicina més igualitària, en què el subjecte es fa responsable de la seva salut. I, finalment, i en clau de futur, el fet de traslladar el model deliberatiu que es porta a terme en els comitès d’ètica a la ciutadania. Nosaltres ho treballem en el marc d’un projecte de recerca que es diu “Educació bioètica i deliberació democràtica”, juntament amb la Universitat Complutense de Madrid, i pretén en un món molt polaritzat i poc disposat al diàleg aconseguir en la ciutadania processos de debat col·lectiu per arribar a acords comuns, i així construir una societat més democràtica.