El passat 21 de novembre es va celebrar a Brussel·les la conferència final del projecte “European Health Care Final Dissertations” (EHECADI), coordinat per la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. L’esdeveniment va comptar amb la presència de les investigadores Ester Goutan (investigadora principal), Marta Otero i Júlia Casacuberta. La conferència es va dur a terme conjuntament amb EURECO, una plataforma de col·laboració europea d’investigadors/es proveïdors/es de serveis que treballen en la planificació i el desenvolupament comunitari inclusiu des de la perspectiva de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (CDPD).

L’esdeveniment, titulat “Preparing Health and Social Care Students for the New Realities of Work in Health and Social Care Services”, va reunir un total de 75 investigadors/es d’institucions d’educació superior, proveïdors de serveis de salut i treballadors socials de diverses institucions i entitats europees. L’esdeveniment va permetre presentar els resultats del projecte EHECADI, i d’altres projectes impulsats des d’EURECO, tots ells orientats a debatre sobre els nous reptes en la preparació dels estudiants de l’àmbit de l’atenció sanitària i social a Europa, per a la seva transició al món laboral i perquè puguin ser agents de transformació social.

Durant l’esdeveniment, l’Ester Goutan va presentar els principals resultats del projecte EHECADI que inclouen la creació d’una plataforma web (https://ehecadi.eu/) per compartir materials formatius i promoure el desenvolupament de projectes de fi de grau (TFG) col·laboratius i internacionals orientats a respondre als reptes sanitaris i socials actuals i futurs. Així mateix, la recent graduada en infermeria a la FCSB, Júlia Casacuberta va formar part de la taula rodona on va exposar la seva experiència com a estudiant participant en un projecte com l’EHECADI evidenciant que la temàtica i l’elaboració del TFG pot ser un element clau per preparar millor els estudiants per un mercat laboral en constant evolució.

Al llarg de la jornada, es van tractar també temes clau com les tendències que influeixen en els canvis en el sector de la salut i social, amb especial esment a les transicions sostenibles i digitals. Així mateix, es va posar de manifest la necessitat de potenciar les habilitats pràctiques en el disseny dels currículums acadèmics, i l’impacte que pot tenir la cocreació d’activitats formatives participades entre estudiants, professorat i contractadors per garantir una formació més adequada a les trajectòries professionals futures. Les diverses taules d’experts van coincidir que el futur d’uns serveis de suport sanitaris i socials de qualitat depèn de la millora contínua de les habilitats i la formació dels professionals de la salut i socials que garanteixin una atenció centrada en la persona.

L’esdeveniment va proporcionar un fòrum per reflexionar sobre les necessitats emergents en la formació dels professionals d’aquest sector, sobretot la necessitat de definir quines són les habilitats essencials que han de tenir per a una transformació inclusiva de l’atenció a la salut i la cura a llarg termini. Així mateix, la jornada va servir per promoure noves col·laboracions futures entre investigadors/es i professionals per millorar la qualitat de l’atenció social i sanitària.

El projecte EHECADI ha tingut una durada de 3 anys amb un pressupost de 368.000 € finançat pel programa Erasmus+ KA2 Cooperation parntership in higher education.