Centre L’Estímul.

Que el confinament no comporti perdre tota la integració sensorial aconseguida és un dels reptes principals a què s’enfronten durant el confinament molts terapeutes ocupacionals que se centren en l’atenció dels menors a casa i que aquests dies estan intervenint, sobretot, en els menors amb dificultats. L’exemple el veiem amb exestudiants del grau en Teràpia Ocupacional de la UVic que ara treballen en centres de desenvolupament infantil i teràpia ocupacional, que aquestes setmanes han centrat la seva feina al seguiment online d’aquestes famílies i a l’assessorament a distància.

Propostes creatives i sensorials per als més petits

Centre Mainada.

“El confinament comporta una manca d’estímul que porta a una deprivació sensorial”, tal com expliquen des del centre Neuro Xics de Vic, “que pot comportar greus problemes en el desenvolupament dels nens”. Des dels centres de teràpia ocupacional han fet propostes de jocs tradicionals per a jugar amb els nens a casa, que permeten relacionar-se amb la família i connectar. Proposen fer activitats creatives, sensorials i divertides per integrar, per exemple, el cos des de casa, amb llenties, cigrons, arròs o pasta, o buscar objectes amagats a dins una caixa amb els ulls tancats per treballar diversos sentits alhora, però sobretot el sistema sensorial tàctil i propioceptiu, com proposen des del centre L’Estímul de Manlleu. “Per anar bé cada dia el nen o nena hauria de rebre informació vestibular (moviment), propioceptiva (percebre el nostre cos) i tàctil (sentit del tacte)”, expliquen des de Neuro Xics.

“El primer que hem de tenir en compte és que l’aprenentatge pot esperar si ha de suposar més frustracions i dificultats aquests dies. Que no sigui un factor d’estrès, és una situació excepcional, es fa tot el que es pot”, recalquen des del centre Tocu Eivissa, el primer centre de teràpia ocupacional de l’illa d’Eivissa.

L’autocura i la responsabilitat de cuidar-se

Centre Neuro Xics.

Són moltes hores de confinament, en un mateix entorn i amb les mateixes persones, i per això els terapeutes també destaquen la importància de l’autocura i la responsabilitat de cuidar-se, clau pel foment de l’autonomia. “Hem d’aprofitar per potenciar l’autonomia i fer els nens partícips del dia a dia de la casa cuinant o ordenant, donant-los responsabilitats”, remarquen des del centre Mainada de Vic. “Estar a casa ens permet sobretot aprendre, redescobrir la importància, el valor i el potencial de l’autonomia en els infants i adolescents en el desenvolupament de les tasques quotidianes”, expliquen des de L’Estímul. Per això des d’aquest centre proposen, per exemple, l’ús dels olis essencials per compartir una estona amb família i cuidar de la salut d’una manera natural, i fan connexions en directe per compartir dubtes i consells amb les famílies i han fet xerrades per compartir estratègies per regular la calma amb família i per resoldre un conflicte a casa.

La importància de l’equilibri ocupacional

Centre TOCU Eivissa.

En una situació excepcional com l’actual, tots els terapeutes reivindiquen la importància de l’equilibri ocupacional, que passa per una adaptació de les rutines que permetin gestionar el temps i orientar-lo amb els rellotges i calendaris, buscar activitats motivadores per mantenir l’activació cognitiva, física i de benestar emocional, potenciar destreses i habilitats motrius per mantenir la qualitat de vida i, tenint en compte les hores que passem a casa, prevenir el risc de danys i de caigudes adaptant el domicili, amb espais amplis i sense obstacles i els objectes a l’abast. Precisament sobre aquest tema, també han compartit pautes bàsiques de com mobilitzar i fer transferències als nostres familiars en situació de dependència a casa i exercicis que poden fer la gent gran.