La II Jornada de Fisioteràpia de la Catalunya Central va reunir divendres passat prop de 150 professionals de la salut per debatre sobre el rol de la fisioteràpia dins de l’abordatge multidisciplinari de la fragilitat. L’acte, el va organitzar la Secció Territorial del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya amb la col·laboració del Campus Vic de la Universitat, a través de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar.

Fisioteràpia i envelliment

D’acord amb dades proporcionades per l’Organització Mundial de la Salut, el 2030 una de cada sis persones al món tindrà 60 anys o més, i es preveu que entre el 2020 i el 2050 el nombre de persones de 80 anys o més es tripliqui. Això representarà un increment de la proporció de persones grans als diferents països, fet que es coneix com a “envelliment de la població”.

En aquest context la fisioteràpia esdevé una eina fonamental per garantir una millor qualitat de vida de les persones grans, i més en concret d’aquelles que pateixen fragilitat, una síndrome geriàtrica que es troba en l’origen de moltes situacions de dependència, que acostuma a ser la fase prèvia a la dependència funcional i que implica un major risc de caigudes o de deteriorament funcional.

Durant la primera part de la jornada es va abordar quin és l’estat de l’art i la recerca en el camp de la fisioteràpia en la fragilitat a partir, entre d’altres, de projectes sobre programes d’exercici físic terapèutic o de telerehabilitació, sempre aplicat a persones amb fragilitat. La segona part va analitzar diferents casos pràctics en àmbits com la fisioteràpia domiciliària, el treball en unitats sociosanitàries o la prevenció de caigudes. Les ponències, per part del professorat de la FCSB, es van centrar en les diferents temàtiques. El professor Javier Jerez va parlar de la valoració geriàtrica integral i de la fragilitat; Pau Farrés va parlar de la prescripció del programa d’exercici terapèutic multi component en la fragilitat, i Cristina Font ho va fer sobre l’efectivitat d’un programa d’exercici físic terapèutic durant el tractament hospitalari ambulatori d’hemodiàlisi per la millora de la capacitat física dels pacients amb malaltia renal crònica a l’Hospital de Vic.

Va inaugurar la jornada el degà del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya, Ramon Aiguadé, i el vicedegà de la Facultat de Ciències de la Salut i del Benestar de la UVic-UCC, Eduard Minobes. La cloenda va anar a càrrec de Rosa Terré, cap del servei de Rehabilitació del Consorci Hospitalari de Vic.