El Projecte SimFisio “Educación Basada en Simulaciones para Facilitadores y Estudiantes de Fisioterapia”, liderat per a investigadors de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, ha guanyat el premi “Proyecto de Investigación” de la Escuela Universitaria de Enfermeria y Fisioterapia San Juan de Dios, de la Universidad Pontificia Comillas.

L’equip d’investigació el formen Mirari Ochandorena-Acha, Anna Escribà-Salvans, Ramon Jolis Prat, Marc Terradas-Monllor, Carles Parés-Martínez,  i Vinicius Rosa De Oliveira, membres del grup de recerca M3O, i el projecte implementa la metodologia mitjançant simulacions d’alta complexitat amb actors entrenats en el grau en Fisioteràpia.

L’alta demanda de professionals del sistema sanitari limita les oportunitats de pràctica clínica per estudiants de ciències de la salut, i l’educació basada en simulacions (EBS) ofereix experiències realistes en entorns educatius segurs, a més a més de motivar als estudiants i enfortir les habilitats tècniques i no tècniques.

Aquest projecte proposa un estudi de metodologia mixta. Per una banda, la metodologia quantitativa busca avaluar l’impacte de la capacitació per la EBS en els facilitadors i en els estudiants, i per l’altra la metodologia qualitativa pretén comprendre les experiències dels estudiants en relació amb la EBS.

L’estudi influeix facilitadors i estudiants de fisioteràpia. Sobre els estudiants, s’avaluarà l’autoeficàcia, compromís acadèmic, empatia, satisfacció i percepció sobre la EBS. Sobre els facilitadors es recopilarà el comportament per facilitar l’aprenentatge i l’autoeficàcia. Les variables s’han de recollir amb qüestionaris autogestionats i en diferents moments. A la fase qualitativa, els estudiants seran entrevistats amb Focus Group per una persona experta. Es duran a terme anàlisis estadístiques per a les dades quantitatives, i anàlisis temàtiques reflexives per a les dades qualitatives. El projecte disposa del dictamen favorable del comitè ètic, i les limitacions d’aquest inclouen la diferència entre la mida de les mostres, la possible baixa participació estudiantil i la pseudonimització de les dades.