La Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha celebrat la XI Jornada de Fi de vida, aquest any sota el títol de “Mort, infància i art”, i dedicada a explorar el paper de l’art com a eina per abordar i parlar sobre la mort amb els més petits. Aquest esdeveniment ha reunit a persones de l’àmbit de l’educadors, la psicologia, artistes i famílies interessades en aquesta delicada temàtica.
La taula rodona que ha centralitzat l’acte, conduïda per la professora i doctora Núria Gorchs, ha reunit a Bruna Dinarès, llicenciada en Comunicació Audiovisual, membre de l’ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i responsable del Projecte Art i escola, que s’ha posat en pràctica en diversos centres educatius de l’entorn, Albert Potrony, artista visual i coautor del projecte artístic i de recerca “Mortals” que recentment s’ha exposat a Vic, i Xusa Serra, infermera, tanatòloga i antropòloga fundadora de l’Associació GestDol.
La jornada ha estat una oportunitat única per debatre i compartir experiències sobre com utilitzar l’art com a recurs per ajudar els infants a entendre i expressar els seus sentiments respecte a la mort. Els participants han tingut l’oportunitat de participar directament amb els membres de la taula rodona d’un debat on s’han destapat tabús i s’han tocat temes estratègics i creatius que poden ajudar els nens a processar el dol i a comprendre la mort com un aspecte natural de la vida. “És fonamental reconèixer que els infants també experimenten emocions complexes relacionades amb la mort, i és responsabilitat nostra proporcionar-los eines adequades per expressar-se i comprendre aquesta realitat”, va afirmar la infermera Xusa Serra durant la seva intervenció.
La jornada ha resultat en un intercanvi d’experiències entre els assistents, destacant la importància de seguir treballant en aquest àmbit i de proporcionar suport a les famílies i als professionals que es troben davant d’aquesta complexa situació, i posant de manifest el poder de l’art com a eina terapèutica. L’acte s’ha organitzat amb persones dels diferents àmbits de la salut vinculats amb la Facultat, amb una comissió formada per Jordi Naudó, Núria Gorchs, Ester Busquets, Eduard Minobes, Maria Aurèlia Sánchez, Núria Estelrich i Maria Jose Sendrós, amb el suport de la Secretaria de centre.