El passat dijous 11 de juliol es va dur a terme l’activitat “Estratègies pràctiques per a un bon maneig del dolor”, organitzada pel Grup de Recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O). La sessió va ser dirigida pel fisioterapeuta i doctor Marc Terradas, la doctora i infermera Meltem Yildirim, la doctora i infermera Alicia Minaya i la infermera Júlia Casacuberta.

La jornada es va desenvolupar a la Residència El Nadal de Vic, amb la participació de 14 assistents, majoritàriament professionals de la salut i cuidadors principals de persones amb dolor. L’activitat es va estructurar en dues parts: a la primera, de caràcter més teòric, el Doctor Marc Terradas va abordar conceptes sobre el dolor, destacant que els termes dolor i lesió no tenen una relació de causa i efecte i són conceptes diferents. També es va generar un debat sobre la possible relació sumatòria del dolor i la presència de lesions, ressaltant que per molt que tinguem més lesions no significa que experimentem més dolor, ja que el dolor és una experiència personal i subjectiva influenciada per factors físics, psicològics, socials, emocionals, i, en definitiva, l’estil de vida de cadascú.

El segon bloc teòric va ser presentat per la Doctora Meltem Yildirim, centrant-se en la normalització, la subestimació i l’estigma associat al dolor tant entre els usuaris com els seus familiars. Una de les conclusions destacades va ser la necessitat de buscar estratègies per al bon control del dolor i no subestimar-lo. La Doctora Alicia Minaya va tractar el dolor relacionat amb l’envelliment i la importància de valorar-lo en persones que no es poden comunicar, com és el cas de persones amb demència.

A continuació, la Infermera Júlia Casacuberta va exposar conceptes sobre la medicació analgèsica i la rellevància dels tractaments no farmacològics els quals no tenen efectes secundaris. També es van compartir consells per a un bon maneig de la son i la millora del comportament nutricional mitjançant aliments antiinflamatoris. La Doctora Meltem Yildirim va finalitzar la part teòrica amb consells per crear oracions positives que puguin ser d’ajuda en moments difícils.

Durant la sessió pràctica, el Doctor Marc Terradas va mostrar exercicis de columna i força, permetent als assistents seguir la sessió des de matalassos i cadires.

Finalment, va ser una jornada molt enriquidora on es van compartir experiències i conceptes clau per a un bon maneig del dolor adreçat a persones cuidadores.

Aquesta activitat va comptar amb el suport dels “Ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca 2024” del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, i amb la col·laboració de la Unitat de Divulgació Científica de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, el Consorci Hospitalari de Vic – Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic (CHV-FHSC), i la Fundació Assistencial d’Osona (FADO).