El passat 11 de novembre va tenir lloc, a la Sala Segimon Serrallonga de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), l’activitat divulgativa del projecte GEROS, un programa d’Aprenentatge i Servei (ApS) basat en la Valoració Geriàtrica Integral i la promoció de la salut en persones grans.
El projecte, liderat per la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB), connecta la formació universitària amb la promoció de la salut comunitària i la recerca aplicada. S’emmarca en el model ICOPE de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), amb l’objectiu de prevenir la fragilitat i la dependència en persones grans que viuen a la comunitat.
L’acte va comptar amb la presència d’aproximadament 40 assistents, entre els quals hi havia usuaris que havien participat en l’edició anterior del projecte, professorat i estudiants. El canal El 9 TV també va assistir a l’acte i va entrevistar a les persones implicades. La 2a tinenta d’alcalde i Regidora de Benestar i Família, Economia, Habitatge i Serveis Generals de l’Ajuntament de Vic, Núria Homs i Molist, va fer la benvinguda institucional, ressaltant la importància de les associacions i de la participació de la gent gran en programes com aquest.
A continuació, Javier Jerez Roig, investigador principal, va explicar-ne els objectius i la metodologia, juntament amb Júlia Casacuberta Roca, coordinadora, que va presentar els principals resultats. Durant l’acte es va poder veure una simulació en temps real d’una valoració geriàtrica integral, a càrrec de l’Elisenda Fenollosa, la Júlia Romeu i l’Albert Martorell (tres estudiants de Fisioteràpia), juntament amb un usuari voluntari. Va ser una experiència molt enriquidora per a tots els assistents.
Durant el curs 2024-2025, el programa ha implicat 88 persones majors de 60 anys i 238 estudiants dels graus en Fisioteràpia i Psicologia. Aquest any s’estendrà a Infermeria, Nutrició Humana i Dietètica, i Teràpia Ocupacional, integrant-se en assignatures amb metodologia ApS que combinen teoria, servei i recerca.
El projecte ha consistit a fer que els estudiants, organitzats en petits grups, duguessin a terme una valoració geriàtrica integral de les persones grans. Posteriorment, els estudiants han elaborat recomanacions personalitzades de promoció de la salut i n’han fet un retorn individualitzat a cada participant.
Els resultats mostren una alta satisfacció: el 87% de les persones grans valoren l’experiència amb la puntuació màxima i destaquen l’acompanyament dels estudiants. També s’han observat millores en coneixements, competències professionals i vinculació comunitària. Més del 95% de l’estudiantat considera que el projecte ha tingut un impacte real i ha reforçat competències com la comunicació, el treball en equip i les habilitats tècniques.
Després de la simulació pràctica, la jornada va continuar amb una taula rodona moderada per en Vinicius Rosa, que va reunir estudiants, professorat i persones usuàries que han participat en el projecte GEROS. Les intervencions van posar de manifest l’impacte transformador d’aquesta iniciativa tant en l’àmbit acadèmic com en el personal.
Els estudiants van destacar la diferència entre les pràctiques tradicionals i l’ApS: “Aquí podem dedicar una hora sencera a la persona, en lloc dels 15 minuts habituals amb diversos pacients alhora”, explicaven els estudiants Ona Puigdomènech i Biel Cubí. Aquesta experiència els ha ajudat a entendre la salut des d’una perspectiva integral: “No és només la patologia, és tota la situació que envolta la persona”. També van remarcar que projectes com GEROS incrementen la motivació i fomenten competències transversals com la comunicació i l’empatia, sovint difícils d’assolir amb metodologies tradicionals.
Les persones usuàries van posar l’accent en la qualitat humana del contacte amb els estudiants: “Ens miraven als ulls, ens escoltaven. Això és ser professional”, afirmava l’Emília Bosch (presidenta de la cooperativa +65 de Taradell). Van valorar especialment el vincle establert i la sensació d’acompanyament: “GEROS permet entendre l’ànima de la persona, no només la seva malaltia”, va mencionar Pilar Estrella (treballadora familiar i auxiliar de geriatria en residències i servei a domicili). També van reconèixer la utilitat de les recomanacions rebudes, tot i suggerir millores en l’accessibilitat lingüística dels materials.
Des del professorat, l’Anna Escribà (docent de la FCSB) va subratllar l’evolució dels estudiants: “No només en coneixement, sinó en habilitats com saber comunicar-se, saber, preguntar i escoltar”. Va remarcar que GEROS ajuda a desmitificar les assignatures relacionades amb l’envelliment, sovint percebudes com poc atractives per l’estudiantat.
La jornada es va cloure amb la intervenció del vicedegà de la FCSB, Eduard Minobes, amb una reflexió compartida sobre el paper transformador de GEROS: un programa que no només millora la formació universitària, sinó que també reforça el vincle entre universitat i territori, aportant valor real a la comunitat i contribuint a la qualitat de vida de les persones grans. Aquesta activitat, inclosa en els actes de la Setmana de la Ciència 2025, compta amb el suport dels ”Ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca 2025” del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, i amb la col·laboració de la Unitat de Divulgació Científica. El projecte GEROS compta amb el suport de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) – Departament d’Universitats i Recerca, a través de la beca IMPACTE en la línia prioritària de la convocatòria de “Voluntariat i Aprenentatge Servei”.
