devicesVivim en un context de canvi en el que tots, d’una manera o altra, estem integrant l’ús de tecnologies digitals de manera creixent i a tots els nivells. Alguns d’aquests canvis comporten un gran esforç i altres són petits i els fem sense gairebé adonar-nos-en, però en qualsevol dels casos sempre van associats a l’adquisició d’una o diverses habilitats o competències.

Quan ens referim a habilitats associades a la tasca de docents, estem parlant de competències digitals docents. Posem-ne alguns exemples:

  • Som capaços de dirigir un debat en línia tal i com sabem fer-ho a la classe presencial?
  • Ens sentim còmodes elaborant una presentació amb diapositives de suport per a classe? I posant veu a la mateixa presentació perquè es pugui consultar asincrònicament?
  • Sabem fer servir adequadament el qualificador de Moodle?

Una comissió (formada per Olga Pedragosa, Richard Samson, Elena Molina, Marta Marimon, Marc de San Pedro i Javier Leiva) coordinada pel Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i dins del Projecte Diversity està treballant des de fa uns mesos en la definició del marc de competències digitals docents de la UVic-UCC. En un punt intermedi, es va aprofitat la darrera Jornada d’Innovació Docent per explicar el procés i recollir aportacions de tots els participants. L’objectiu final d’aquesta feina és disposar d’una eina concreta que serveixi al PDI com a referència pel que fa a la vessant digital de la seva tasca i que permeti desenvolupar el pla de formació i suport amb plena coherència amb el que es considera necessari en matèria de competències digitals docents.

Una vegada feta la primera versió del marc de competències, s’ha activat al mateix temps un procés de validació amb experts i un de consulta a la comunitat amb la intenció de rebre opinions i suggeriments de millora. El document es pot consultar lliurament (Competència digital docent a la UVic-UCC) i la recollida d’aportacions es farà a través d’un formulari. Aquest procés estarà obert fins al dia 18 de novembre, i serà a partir de llavors que el VOA revisarà i estudiarà totes les aportacions.

Fotografia: NASA Goddard Space Flight Center