Creiem que no és exagerat dir que les biblioteques han estat, dins el sistema universitari, les unitats més pioneres en l’automatització dels seus procesos de treball i en la digitalització dels seus recursos d’informació. Sota aquesta orientació han desenvolupat els seus serveis en línia alhora que han potenciat i renovat els presencials.

En una realitat on l’alumnat aprèn constantment a través de la tecnologia i en contextos molt diversos, és necessari un acompanyament per seleccionar les fonts d’informació de qualitat i pertinents i una orientació per a la construcció de coneixement.

La transformació digital de la UVic-UCC ha de ser una oportunitat per a la Biblioteca de reforçar el seu paper de guia i prescriptora de continguts. En un horitzó de futur, i en el marc d’aquesta transformació, hauria de treballar conjuntament amb la resta de la universitat en els aspectes següents:

• Creació de nous serveis relacionats amb l’anàlisi de dades obertes (Big data)
  • Addició de valor a les col·leccions digitals i en paper, oferint-les en el moment en què es necessitin i d’acord amb el perfil de cada usuari.
  • Consolidació de la tendència de treball integrat en els equips o departaments de la universitat, esdevenint una aliada en la creació de continguts (com podria ser el cas dels MOOC).
  • Posicionament com a observadora activa en l’aparició de nous programes i aplicacions digitals, fomentant principalment l’ús del programari lliure i obert.
  • Adaptació dels seus continguts per poder ser utilitzats des de tot tipus de dispositius portàtils i mòbils.

Per a la Biblioteca i els professionals que hi treballem és un repte il·lusionant poder adaptar el nostre model de servei a aquest nou escenari de transformació digital, que també ha de comportar més igualtat d’oportunitats en l’accés a la informació per a tots els usuaris.

biblioteca-uvic-ucc

Nota: aquest article ha estat elaborat per Mireia Salgot, Gemma Mascaró i Anna Andreu, de la Biblioteca.