Nació Digital ha publicat una entrevista a Javier Leiva, que actualment és assessor de la UVic-UCC en relació al projecte Diversity de transformació digital de la universitat.

Fotografia: Adrià Costa

A l’entrevista, Leiva fa la següent distinció terminològica:

Digitalitzar és convertir quelcom que és analògic en allò mateix però en format digital, i el que pretén Diversity és anar molt més enllà i ajudar la institució a transformar-se. Aquesta transformació, que pot permetre millorar l’oferta aprofundint en la multimodalitat, s’ha de fer integrant la tecnologia i els recursos digitals en la docència, la recerca, l’administració i en la resta d’àmbits que formen la universitat i la vida universitària.

Sobre els canvis que la tecnologia i els recursos digitals porten a la societat i, per extensió, a la docència, diu:

Les persones utilitzem la tecnologia digital per comunicar-nos, informar-nos, consumir, jugar, fer gestions de tot tipus… i també per aprendre. La xarxa conté ingents quantitats de continguts que poden cobrir necessitats d’aprenentatge a molts nivells, i aquests continguts molt sovint estan accessibles fàcilment i de manera gratuïta per a qualsevol que els vulgui utilitzar. En aquest context, la sessió magistral té els dies comptats perquè ja no connecta amb l’estudiant, que sap que hi ha altres mètodes més efectius per aprendre i a més assisteix a classe amb dispositius (telèfons mòbils, tauletes, ordinadors portàtils…) connectats a Internet: pot així trobar per si mateix la informació i fins i tot qüestionar el que li està transmetent el professor en un moment determinat. Aquest professor, però, no ha de desaparèixer sinó que pot aprofitar l’entorn actual i transformar-se en un conductor del procés educatiu i un mentor.

Llegiu l’entrevista completa a Nació Digital.