Durant el procés d’anàlisi de les dades obtingudes de l’enquesta que vam fer el novembre passat dirigida al col·lectiu del professorat associat de la UVic-UCC vinculat a la FUB Balmes, hem recopilat un total de 238 respostes, que representen el 53,6% del col·lectiu de personal docent i investigador (PDI) associat de la UVic. Aquest nivell de participació és significatiu i proporciona una bona base per entendre les perspectives del col·lectiu. Presentem els resultats de l’enquesta seguint els àmbits en què vam organitzar les preguntes.
Perfil del PDI associat
En relació amb el perfil del col·lectiu, hi ha una lleugera majoria de respostes de dones, que representen un 53,8%, mentre que els homes representen el 46,2%; no hi ha cap resposta que s’identifiqui amb el gènere no binari.
La majoria dels participants es troben en el rang d’edat de 31-40 anys (36,60 %), seguit per 41-50 anys (31,49%). Només un 2,55% té més de 60 anys. La mitjana d’edat és de 41,7 anys. La persona més jove té 23 anys.
Temps de contractació
Un 52,94% del professorat associat ha estat contractat durant més de tres anys, mentre que un 21,85% té menys d’un any d’antiguitat, i el 25,21% té entre un i tres anys. Aquestes dades indiquen una estabilitat relativa en el col·lectiu, amb una majoria que té certa permanència a la institució.
Distribució per centres
Pel que fa als centres, lidera la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), amb un 38,66%, seguida de prop per la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB), amb un 35,29%. La Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) representa l’13,03% mentre que la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) representa el 16,39%. Aquesta informació és important per entendre la distribució del professorat i planificar recursos i suport adequats a cada centre. Un 2,52% dels enquestats imparteixen docència en altres facultats o centres no especificats. El nombre total de respostes en aquest apartat (252) és més gran que el total de participants del qüestionari, això s’explica perquè el 3,8% del col·lectiu fa docència en més d’un centre.
Hores de contractació i repartiment
El total d’hores contractades és de 297. La distribució de les hores entre un semestre (47,48%) i dos semestres (48,74%) és equilibrada, amb un petit percentatge (3,78%) amb altres formes de distribució. Aquestes dades ajuden a entendre més bé la càrrega laboral i la distribució de les responsabilitats acadèmiques. Entre les activitats principals del col·lectiu (recordem que, per definició, la contractació del professorat associat és a temps parcial i està vinculada a una activitat professional fora de la UVic), destaca la docència en altres nivells educatius, professionals de la salut i autònoms.
Contractacions en altres universitats
Un 13,87% del professorat associat també està contractat en una altra universitat, fet que indica una diversificació de les seves fonts d’ingressos i experiència. Les hores contractades per aquests professors en altres institucions són 240,39 anuals de mitjana. La majoria (un 86,13%) no té contracte a una altra universitat.
Doctorat i acreditacions
Un 24,79% del professorat associat és doctor, mentre que un 18,49% està en procés d’obtenir el doctorat. Del total dels doctors, el 40,68% tenen l’acreditació. Un 10,08% del total del professorat associat està acreditat.
Participació en grups de recerca
Un 64,29% del professorat no forma part de cap grup de recerca, mentre que un 18,49% participa en grups de recerca de la UVic-UCC i un 17,23% en grups externs.
Interès a fer carrera acadèmica
Una àmplia majoria (74,79%) del professorat associat està interessat a fer carrera acadèmica. Només un 25,21% no té aquest interès.
Crèdits impartits el curs 2023-2024
La distribució dels crèdits impartits l’any acadèmic 2023-2024 és variada: un 30,25% imparteix sis crèdits, i un 26,47%, dotze crèdits. Un 27,31% té altres distribucions de crèdits, i això mostra diversitat en les càrregues de treball.
Cal relacionar les respostes a aquest apartat amb la mitjana d’hores contractades que, segons l’enquesta, és de 297 anuals. Aquesta xifra queda una mica per sobre de la docència d’una assignatura de sis crèdits (la qual genera 240 hores, si no té addicionalitat per un nombre elevat d’estudiants). Aquest resultat suggereix que les contractacions que no siguin per impartir sis o dotze crèdits tendiran a ser de poques hores.
Activitats remunerades addicionals
Un 71,85% dels participants no ha respost a la pregunta sobre activitats remunerades addicionals. Entre els que han respost, les activitats més comunes inclouen la tutorització de TFG (14,71%) i de TFM (5,04%), a més de tutoritzacions de pràctiques en centres docents (11,34%) o en centres sanitaris (2,52%).
Recepció de l’annex al contracte
Només un 41,18% rep l’annex al contracte abans de començar l’activitat extra, i un 58,82% rep l’annex durant els trenta dies naturals posteriors. D’aquest últim grup, un 20,59% el rep després dels trenta dies, i un 40,76% indica altres terminis. Això reflecteix una àrea que podria millorar en termes de gestió administrativa i transparència.
Activitats laborals no remunerades
Un 15,97% del professorat associat ha fet activitats laborals no remunerades, mentre que un 84,03% no ho ha fet. La dada indica una àrea potencial de millora per assegurar que tota la feina sigui retribuïda adequadament. Després de la taula que incloem amb el resum dels resultats de l’enquesta, s’indiquen les activitats que es declara que s’han fet sense remuneració.
Comentaris addicionals del PDI associat
Finalment, els comentaris addicionals del col·lectiu del professorat associat posen de manifest aspectes com la variabilitat en les hores contractades d’un curs al següent i la inestabilitat contractual, problemes de comunicació amb l’empresa o el departament, dificultats per tenir els horaris adaptats a la situació laboral externa a la UVic, així com la baixa remuneració de tasques com ara la tutorització de TFG, TFM i pràctiques, que es considera que implica una manca de reconeixement del col·lectiu en relació amb el treball realitzat (aquestes respostes es van produir abans d’aprovar-se l’actualització del Pla de Dedicació Acadèmica, que iguala el reconeixement d’hores de les tutoritzacions en totes les categories i situacions laborals).
Els resultats de l’enquesta ens proporcionen dades valuoses de la situació del col·lectiu PDI associat i són fonamentals per a l’acció sindical durant l’actual mandat del Comitè d’Empresa (2023-2027), que té l’objectiu de millorar les condicions laborals d’aquest col·lectiu docent i potenciar el seu desenvolupament professional.
Aquesta informació ha estat redactada pel Comitè d’Empresa amb l’ajuda de ChatGPT a l’hora de manejar les dades.
Resum de les dades de l’enquesta adreçada al professorat associat
Deixeu un comentari