El Comitè d’Empresa, ja des de fa anys i nombroses vegades, hem denunciat els problemes i les incoherències en l’aplicació que fa la Direcció del Pla de Dedicació Acadèmica (PDA), aprovat el 2018. Alguns dels aspectes que volem destacar són, primer, les hores remunerades de les tutoritzacions dels treballs finals de grau (TFG), treballs finals de màster (TFM) i pràctiques; segon, el còmput d’aquestes tutoritzacions en hores d’activitats d’impacte extern i no de docència, com correspondria, i tercer, la falta de coherència en el nombre d’hores assignades a les diferents franges d’activitat a partir de les dedicacions.
Aquest curs, el Vicerectorat de Professorat de la UVic-UCC ha iniciat un procés per actualitzar el PDA negociant amb el Comitè d’Empresa, conseqüència d’un acord de 2022 arribat entre la Direcció i el Comitè en què s’estipulava que el PDA es negociaria entre totes dues parts. No cal dir que en aquest procés negociador, com a Comitè pensem que és imprescindible reformar el PDA i que s’ha d’arribar a un acord amb un document just i que reflecteixi la pràctica real.
La intenció de la Direcció és aprovar el nou PDA en el Consell de Govern Universitari d’aquest mes de maig, per poder aplicar els canvis en la dedicació del professorat en les tasques del proper curs acadèmic, 2024-2025.
Com que en diversos punts no s’ha produït un acord amb el Comitè, a continuació comentarem els aspectes que considerem més destacats del nou text, i explicarem l’opinió del Comitè respecte als canvis proposats. Farem la comparació considerant les indicacions d’aplicació del PDA que es fan anualment des de Vicerectorat de Professorat i no pas la literalitat del PDA aprovat el 2018, el qual, a la pràctica, com hem esmentat, presenta diversos punts d’incompliment.
1.Tutoritzacions dels TFG i les pràctiques
El gran canvi de la nova proposta del Pla de Dedicació Acadèmica té relació amb l’assignació de les tutoritzacions dels TFG, els TFM i les pràctiques. En la gestió actual de les tasques assignades al professorat es produeix un reconeixement insuficient i discriminatori de les hores destinades a fer aquestes tutoritzacions quan queden fora de la franja de docència o d’altres activitats. En aquests casos, s’estan reconeixent 6 hores de feina, en el cas dels TFG, i 5 hores en les pràctiques (pagades en tots els casos al preu per hora que correspon a la categoria de professorat associat). És a dir, es reconeixen 5 o 6 hores de feina per tasques que, segons el PDA, estan pensades i planificades per 12, 15 o 18 hores. Aquesta incidència no té pas una repercussió anecdòtica: en l’àmbit general de tota la universitat, el 70% de les tutoritzacions es reconeixen d’aquesta manera (el 90%, en alguns centres) i, per tant, les hores remunerades estan molt per sota del que la normativa estableix.
A partir d’ara, s’aplicarà el PDA en totes les situacions, i el reconeixement de les hores no tindrà un tracte diferenciat. La proposta de la Direcció preveu al PDA l’assignació de les mateixes hores per la mateixa feina en tots els casos, de manera que la tutorització dels TFG passa a 10 o 15 hores, segons els crèdits, i les pràctiques a 3, 6, 9 o 12 hores.
D’altra banda, a la pràctica, i segons les titulacions, sovint hi ha tutoritzacions, particularment dels TFG, que preveuen un procés de seguiment clarament sobredimensionat i que excedeix la dedicació prevista al mateix PDA. A partir d’ara, caldrà vetllar que les tasques vinculades a les tutoritzacions siguin compatibles amb les hores assignades.
Posició del Comitè: L’activitat laboral ha de comportar una dedicació coherent amb les hores disponibles, per això es fa imprescindible una definició precisa i aplicable a tota la UVic-UCC de les tasques vinculades a cada tipologia de tutorització. Considerem que el nou PDA s’ha de complementar amb una documentació que expliqui les dedicacions. El Comitè d’Empresa estem negociant aquesta documentació amb la Direcció, que haurà d’estar disponible des del mateix moment d’aprovació del nou document.
En definitiva, tot i que és evident que hi ha una part de transvasament de recursos salarials, quan es passa, per exemple, en el cas dels TFG, de 12 a 10 hores, el nou PDA reconeix les mateixes hores per la mateixa feina i corregeix la situació actual, en què hi ha una assignació de 6 hores en el 70% de les tutoritzacions.
Les dades que ens han arribat de la Direcció indiquen que la mitjana d’hores reals assignades a les tutoritzacions passa de 7,5 a 9,2 . D’altra banda, i també a partir de les dades facilitades per la Direcció, la diferència actual que hi ha entre la mitjana d’hores en les tutoritzacions fetes dintre de jornada respecte a les que es fan fora de jornada és de 8 hores. Amb l’aplicació del nou PDA, aquesta diferència ja no existirà. A part d’aquestes informacions, cal dir, però, que malgrat haver-les demanat, el Comitè no ha rebut més dades detallades sobre els aspectes econòmics de l’aplicació del nou PDA, incloent-hi la xifra d’increment de la despesa salarial global.
A partir d’aquí, el Comitè accepta per majoria la proposta pel que fa a les tutoritzacions de TFG, però considera que les hores assignades als nivells de pràctiques resulten insuficients. Addicionalment, convé ajustar l’assignació d’aquests nivells més d’acord amb els requeriments reals de les diferents titulacions i centres.
El Comitè rebutja per majoria, en determinats graus i en determinats nivells, la nova distribució de les pràctiques curriculars i extracurriculars de 3, 6, 9 i 12 hores, considerant la impossibilitat de la seva aplicació sense una documentació de referència de la contraprestació que representa. El Comitè incideix igualment en la dificultat d’assolir els nivells exigits per les agències de qualitat en algunes titulacions en què les pràctiques estan regulades i establertes per requeriments superiors.
Finalment, respecte del sistema d’assignació de tutoritzacions a la franja d’altra activitat, com també preveu el nou PDA, la posició del Comitè d’Empresa és que les tutoritzacions són tasques docents i les hores s’han de computar, doncs, a la franja de docència.
2.Criteris per a l’assignació docent d’assignatures impartides en llengua anglesa
Tot i que en el nou PDA es reconeixen hores per als programes d’internacionalització de la docència, BIP (Blended Intensive Program Erasmus+) i COIL (Collaborative Online International Learning), en la proposta de la Direcció, respecte a les indicacions donades fins ara, es redueixen a la meitat les hores docents addicionals per assignatures impartides en llengua anglesa. El Comitè creiem que això no és una bona mesura per incentivar la internacionalització de la nostra docència.
3.Reconeixement de les tutoritzacions de tesis doctorals i les coordinacions de grups de recerca
La nova proposta de PDA no canvia respecte a l’aplicació actual. Com ja hem manifestat de forma reiterada, des del punt de vista del Comitè aquestes tasques tenen un reconeixement insuficient.
4.Dedicació en els màsters
Considerem positiu que, segons el nou document de PDA, es pagarà un complement a totes les coordinacions de màster, sense condicionar-lo a la viabilitat econòmica de la titulació, i que es produeix un increment en les hores assignades a la coordinació. Però també pensem que la docència als màsters universitaris ha de formar part de la dedicació regular vinculada a les titulacions oficials.
5.Activitats reconegudes dins d’altra activitat acadèmica
Ja hem assenyalat alguns aspectes que cal millorar amb relació a les activitats incloses a altra activitat acadèmica, vinculats a la idea que la dedicació en aquesta franja no hauria de suposar una ampliació encoberta de les hores de docència.
6.Proporcionalitat en les dedicacions
El Comitè defensem la proporcionalitat entre les dedicacions parcials i la dedicació a temps complet. Aquest punt és desenvolupat al PDA sobre la base del que fixa el conveni laboral, per tant, serà un tema que tractarem en la negociació del tercer conveni col·lectiu.
En resum, el Comitè d’Empresa, tot i no haver arribat a un acord amb la Direcció, considerem que, de forma general, el document de la nova proposta de Pla de Dedicació Acadèmica millora alguna contraprestació derivada de l’aplicació que s’estava fent del text anterior. Tanmateix, si finalment el document s’aprova al Consell de Govern Universitari sense l’acord amb els representants del personal treballador, instem a la Direcció a continuar la negociació. Som conscients de la complexitat del procés, però, tal com definim als paràgrafs anteriors, hi ha un recorregut pendent que volem transitar de manera responsable i sostenible, amb objectius ben definits a mitjà termini._
moltes gràcies per la ràpida resposta. Seria interessant analitzar què fan les altres universitats que tenen la figura de fundacions sense ànims de lucre, ja que a nivell laboral molt probablement ofereixen comparatives adients. Salutacions
Volia saber si la pressió del comitè en millorar el reconeixement de tfg, pràctiques i tesis doctorals és proporcional a l’espai que s’hi dedica en aquesta entrada. També si el comitè pot publicar un estudi (o indicar si ja ha estat publicat) comparatiu entre el tractament d’aquestes tasques acadèmiques en el conjunt del sistema universitari català (tant públic com de fundacions sense ànim de lucre). Aquesta informació ens ajudaria a entendre millor quin marge de millora tenim en led diferents línies d’actuació com a universitat.
Benvolgut,
Moltes gràcies per la teva intervenció. Donem resposta als aspectes que comentes:
– L’extensió de cada part de l’entrada no és proporcional a la pressió negociadora, sinó que, com és normal, es dedica més extensió a comentar allò que canvia.
– Hem estat treballant amb dades comparatives d’altres universitats, sobretot de les universitats púbiques catalanes. Compartim un document que recull algunes d’aquestes dades:
http://bit.ly/3QGJOE1