Per mobilitat laboral s’entén el conjunt de desplaçaments de persones i mercaderies que es produeixen en un entorn de treball. La mobilitat laboral es pot fer a peu, en bicicleta, en patinet, en transport públic o en vehicle privat. Aquests desplaçaments poden comportar accidents de dos tipus: accidents in itinere i accidents in labore.
Els accidents in itinere són els que té el treballador/-ora en anar o tornar de la feina. La llei considera quatre requisits:
- El final del desplaçament ha de ser anant o tornant de la feina.
- El camí utilitzat per fer el desplaçament ha de ser l’habitual.
- El mitjà de transport utilitzat ha de ser l’adequat per salvar la distància que s’ha de recórrer.
- El temps utilitzat ha de ser l’habitual, sense interrupcions per motius particulars que puguin trencar la relació de causalitat i tenint en compte la distància que s’ha de recórrer, el mitjà de transport utilitzat, etc.
El nombre d’accidents in itinere de trànsit a l’Estat espanyol ha crescut ininterrompudament des del 2012 fins al 2019, i en els últims anys, amb la tornada a la normalitat després de la pandèmia de la COVID-19, els accidents han continuat augmentant, segons dades de l’Observatori del Treball i Model Productiu, 2022.
Els accidents in labore o en missió, d’altra banda, són els accidents laborals durant el desplaçament fora del centre de treball però dins de la jornada laboral, durant l’exercici de l’activitat professional habitual o per dur a terme una activitat ocasional encomanada per l’empresa.
Tots dos tipus d’accident, in itinere i in labore tenen el reconeixement d’accident laboral i tenen beneficis respecte d’una baixa per accident no laboral o malaltia comuna. En aquests dos darrers casos es cobra a partir del quart dia de baixa i el 75% de la base de cotització, però en el cas d’accident laboral es cobra des del primer dia el 100% de la base de cotització.
En cas d’accident, cal que el treballador/-ora ho comuniqui de seguida a l’Àrea de Gestió Econòmica i de Personal (AGEP) perquè es pugui derivar als serveis sanitaris de la mútua laboral. Si l’accident és culpa del treballador, no és considerat accident laboral si s’ha produït per una imprudència o negligència (si el treballador conduís en estat d’embriaguesa, si se salta les normes de trànsit…) i, per tant, si es produeix una baixa laboral es considerarà malaltia comuna.
Dades d’accidentalitat la UVIC-UCC
A la Universitat de Vic – Universitat central de Catalunya, el nombre d’accidents laborals entre els anys 2017 i 2023 han estat els següents:
Com indica el gràfic, el nombre d’accidents de mobilitat a la universitat representa el 30% del total d’accidents laborals, i el 21% de tots els accidents laborals són accidents de trànsit.
Delegats de Seguretat i Salut Laboral
Deixeu un comentari