El Pla de Dedicació Acadèmica vigent (PDA) va ser elaborat per la Direcció de la UVic i aprovat l’any 2018. Ja hem parlat altres vegades d’aquest document i de problemes seriosos en la seva aplicació, com ara el nombre escandalosament insuficient d’hores que es remuneren quan es tutoritzen TFG fora de dedicació o la falta d’encaix adequat del reconeixement de les hores de direcció de tesis o de coordinació de grups de recerca. Algunes mesures proposades recentment per la Direcció han millorat una mica aquests aspectes, però encara estem lluny d’arribar a una solució òptima: no ja pel que fa a desenvolupar les millores necessàries en la redacció de la normativa, sinó per acabar amb incompliments sistemàtics que fa la Direcció de les indicacions d’un document que la Direcció mateix va redactar i aprovar.

En realitat, considerem que de forma global estem retrocedint; si no, fixem-nos en les provisions del PDA en dos aspectes concrets:

  • Al PDA, les tutoritzacions de TFG i de pràctiques estan vinculades –sense cap mena de dubte i com no podria ser d’una altra manera– a l’apartat de l’activitat docent del professorat.
  • Els altres apartats que recullen la dedicació del professorat són recerca i transferència de coneixement, gestió, formació i activitat d’impacte extern

Si llegim, però, el document que ha preparat el Vicerectorat de Professorat amb les instruccions per a l’assignació docent per al curs 2022-2023, veiem que hi ha una franja que rep el nom d’Altra Activitat Acadèmica (AAA) i que es pot identificar amb l’activitat d’impacte extern del PDA (per tant, sense cap altre tràmit s’ha eliminat la indicació “Activitats d’impacte extern”, que és la que surt al PDA, text de referència normativa). Aquest document d’instruccions conté també la norma d’incloure tutoritzacions de TFG i de pràctiques en la franja AAA i, per tant, al marge de les hores de docència.

En resum, el PDA aprovat i vigent no inclou una franja d’Altra Activitat Acadèmica i diu que les tutoritzacions de TFG i pràctiques pertanyen només a la franja de docència. En canvi, es publica una normativa anual d’instruccions que, respecte al PDA vigent –del qual és aplicació–, fa desaparèixer una franja i n’inventa una altra en el seu lloc on situa una part de les tutoritzacions. És a dir, es produeix una ampliació encoberta de les hores de docència. Això és acceptable? La resposta no la donarem pas aquí, més aviat la deixarem aflorar suaument a la ment del públic lector del Plafó del Comitè, d’entre el qual esperaríem trobar-hi la Direcció de la UVic.

Els textos normatius no es poden transformar màgicament per fer que diguin el que no diuen, segons convingui, per generar recursos econòmics de mirada curta. L’espai d’incertesa i arbitrarietat que s’obre no beneficia ningú i, particularment, no beneficia la institució, i genera desencís entre el professorat. Esperem que el recent acord entre la Direcció i el Comitè d’Empresa que inclou el compromís de negociar el PDA obri espais raonables de confiança entre les parts implicades (tota la comunitat docent, en realitat), pel que fa a les possibles modificacions del PDA i, sobretot, a la coherència de la seva aplicació.

D’entrada, i urgentment, s’han de modificar les indicacions per al curs vinent respecte a la franja de dedicació que correspon a les tutoritzacions de TFG i pràctiques.

Una altra cosa seria fer el camí invers i que el professorat que no tingui cobertes les hores de les activitats d’impacte extern hi pugui entrar tutoritzacions. Com sempre, el Comitè estem oberts a negociar solucions raonables de distribució dels esforços i de suport a l’economia institucional, per això el proper 21 de juliol ens reunim amb la Direcció. Però allò que no entenem, no ho acceptem.