El conveni laboral de la UVic-UCC determina tres tipologies de dedicació del professorat: temps complet (TC, 1600 hores anuals), temps parcial 1 (TP1, 1200 hores, que equivalen al 75% del temps complet) i temps parcial 2 (TP2, 800 hores, que equivalen al 50% del temps complet).
El PDA (Pla de Dedicació Acadèmica) estableix com es reparteixen les hores de cada dedicació en diverses categories de tasques (docència, recerca, formació i activitats d’impacte extern), fins que s’arriben a sumar les hores totals. A la dedicació a temps complet sense intensificació de recerca, li correspon el repartiment següent, segons les categories respectives que acabem d’esmentar i els màxims que marca el PDA:
- 1200 (docència) + 200 (recerca) + 50 (formació) + 150 (impacte extern) = 1600 hores.
Si traslladem el càlcul a les altres dedicacions amb les xifres del PDA, surt el següent:
- Temps parcial 1: 960 (docència) + 150 (recerca) + 40 (formació) + 100 (impacte extern) = 1250 hores (i no pas les 1200 contractades).
- Temps parcial 2: 720 (docència) + 50 (recerca) + 25 (formació) + 75 (impacte extern) = 870 hores (i no pas les 800 contractades).
Què hi veiem? Doncs que les hores totals de TP1 i TP2 ultrapassen les del contracte. És a dir, segons el PDA, pot semblar que al professorat amb dedicació parcial se li pot demanar que treballi més hores de les que té contractades: 50 més en TP1 (un 4,2% més) i 70 més en TP2 (un 8,75% més).
Quin és l’origen del problema? Que les hores d’impacte extern s’han tractat com si les dedicacions parcials fossin proporcionals al temps complet en les diferents categories. (Ens referim a “Activitats d’impacte extern”, que és la terminologia que consta al PDA aprovat i vigent, i no a “Altres activitats acadèmiques”, com s’ha dit recentment). Però aquesta proporcionalitat no existeix: en les dedicacions a temps parcial hi ha un pes molt més elevat de la docència: 80% en TP1 i 90% en TP2, en comparació amb el 75% del temps complet (si no hi ha intensificació de recerca). En realitat, les hores disponibles per a activitats d’impacte extern han de ser 50 en TP1 i 5 en TP2 (i no pas 100 i 75, respectivament).
El PDA té la indicació “no han de superar” referit a aquestes hores, però no es pot al·legar que, com que es fa aquest comentari, ja poden ser menys si convé, per no superar les contractades. En el cas del temps complet, com veiem, les hores assignades a les diferents categories sumen el total contractat, mentre que en els temps parcials el superen: s’estan seguint criteris diferents, cosa que confon i que fàcilment pot acabar en una sobrecàrrega en les assignacions laborals. I la realitat és que, a la pràctica, en l’assignació de les activitats són aquestes hores màximes les que es tenen presents.
Sense anar gaire lluny, en la recent proposta que ha fet el Vicerectorat de Professorat d’incloure tutoritzacions de TFG i pràctiques a la franja d’impacte extern (amb el canvi de nom que esmentàvem d’altres activitats acadèmiques), s’assignen tres tutoritzacions a TC, dues a TP1 i una a TP2. S’insisteix, novament, en una falsa proporcionalitat en el repartiment de les hores. De fet, una proporcionalitat adequada donaria, a partir de tres tutoritzacions a TC, una a TP1 i cap a TP2. (Això si no fossin, com realment són, tasques que pertanyen a la categoria de docència: és una qüestió que mereix un tractament a part).
El Comitè d’Empresa hem denunciat reiteradament aquests problemes sense cap resultat i, al mateix temps, proposem, de cara al III Conveni Laboral, una proporcionalitat real a les categories de tasques del professorat en les dedicacions parcials, respecte al temps complet. Estem parlant de fer sumes i de mantenir una coherència.
Deixeu un comentari