Project Description
Davant l’augment de la intolerància i la difusió dels discursos d’odi a través de les xarxes socials i les plataformes digitals, aquest projecte COIL vol esdevenir un espai compartit de reflexió crítica, tolerància i educació per a la cultura de la pau i la democràcia. A partir de l’anàlisi de discursos d’odi vinculats a l’Holocaust, es planteja una col·laboració virtual entre estudiants de la Universitat de Vic i de la Universitat d’Andorra per comprendre els mecanismes de construcció de l’odi, el seu impacte històric i la seva persistència actual.
Mitjançant fonts històriques i exemples contemporanis, els estudiants contrastaran visions locals i europees i dialogaran sobre el paper de l’educació en la prevenció de l’odi i en la promoció d’una ciutadania crítica i compromesa amb els drets humans. L’activitat pretén reforçar competències clau en la formació docent com són la comunicació intercultural, la gestió del conflicte des del diàleg, la construcció de pensament crític i l’exercici actiu de valors democràtics.
Institucions i països participants
Cursos participants
- UVic-UCC. Estudiants de grau en Educació Primària. Assignatura: Ciències Socials en els Projectes (Menció IDE). Grup de 13-15 alumnes.
- UdA. Estudiants de 2n curs del Bàtxelor en Ciències de l’Educació. Seminari: Didàctica de les Ciències Socials. Grup de 10-20 alumnes.
Idioma de treball
- Català
Curs acadèmic
- Curs 2025-2026
Temàtiques del projecte i objectius
- Es tractaran els temes següents:
- Els discursos de l’odi: definició, característiques i formes històriques i contemporànies.
- L’Holocaust com a cas paradigmàtic del discurs de l’odi institucionalitzat.
- La funció de la memòria històrica i els mecanismes de negació i banalització.
- L’educació com a eina de resistència i transformació.
Objectius de l’activitat
Els estudiants d’ambdues universitats col·laboraran en línia per assolir els següents objectius:
- Identificar elements característics dels discursos de l’odi durant l’Holocaust.
- Analitzar com aquests discursos poden perviure o transformar-se en l’actualitat.
- Explorar respostes educatives davant l’odi i la intolerància.
- Desenvolupar competències de col·laboració intercultural i comunicació digital.
- Potenciar el pensament crític i l’empatia davant la memòria històrica i el seu impacte
present.
Activitat 1: Proposta de treball
Abans de la sessió 1. Preparació docent
- Revisar el material base i designar els grups mixtos UVic-UdA (de 3-5 persones).
- Compartir amb l’alumnat les plataformes digitals que es faran servir:
- Drive: eina de treball col·laborativa, oberta i transparent, que permetrà recollir les evidències individuals d’aprenentatge de cada estudiant, per a la seva avaluació.
També permetrà recollir les evidències del debat dels treball en grup, necessàries per a la sessió en què hauran de dissenyar la producció final dels seus murs digitals. - Zoom: espai d’aula virtual compatit.
- Padlet: plataforma en línia que permet als usuaris confeccionar espais digitals interactius d’una forma visual i ordenada i pujar la seva producció resultat del treball en grup.
- Drive: eina de treball col·laborativa, oberta i transparent, que permetrà recollir les evidències individuals d’aprenentatge de cada estudiant, per a la seva avaluació.
- Recomanable, fer una breu sessió introductòria en cada campus per contextualitzar la temàtica abans de la trobada conjunta.
- Compartir el text sobre el que treballaran i que caldrà haver llegit amb anterioritat a
la sessió. - Fer seguiment del drive al llarg de l’activitat COIL per assegurar les fites individuals.
Sessió 1. Introducció i contextualització (55 min)
- Modalitat: virtual i síncrona
- Estructura:
1. Benvinguda i presentació del projecte COIL. (5 min)
2.Contextualització (15 min)
Breu introducció conjunta del professorat obre discursos d’odi i Holocaust (vídeo curt o explicació per part del professorat).
- Recomanació de vídeo: “United States Holocaust Memorial Museum: Hate Speech”
3.Treball en grups internacionals petits (UVic + UdA) (15 min)
Anàlisi d’una font primària breu (ex. fragment d’un discurs nazi, un text o pamflet antisemita, o un cartell de propaganda o contingut digital actual amb discurs d’odi):
- Identificar llenguatge, intenció, i emocions que apel·la.
4. Posada en comú i debat (15 min)
Discussió guiada en sessió plenària a partir de preguntes com:
- Què tenen en comú aquestes formes d’odi?
- Quins mecanismes de manipulació hi detecteu?
- Quines emocions busca generar?
- Com es relaciona amb altres formes actuals de discurs d’odi?
5. Revisió d’idees
Sessió 2. Posada en comú i tancament (55 min)
- Modalitat: virtual i síncrona
- Estructura:
- Preparació dels murals (15 min)
Cada grup prepara un mural virtual (Padlet) amb:
- Una reflexió conjunta sobre el perill de la banalització dels discursos d’odi.
- Un exemple actual (local o global) que ressoni amb els discursos analitzats.
2. Presentació de murals (20 min)
Presentació breu de cada grup del seu mural/reflexió.
3. Debat final guiat (10 min):
- Com podem desactivar els discursos d’odi des de l’educació?
- Quin paper té la memòria històrica en el present?
4. Tancament i avaluació breu (10 minuts).
Avaluació
A banda dels resultats del treball en grups, caldrà recollir indicadors individuals i col·lectius de cada estudiant.
a. Avaluació individual (fins a 5 punts)
Hi haurà dues entrades al drive.
- Prèvia a la trobada COIL. L’estudiant ha de demostrar que l’anàlisi de la lectura responent a les preguntes de caire reflexiu i que volen potenciar el pensament crític.
- Posterior a la presentació dels productes finals de la sessió COIL, en què l’estudiant ha de fer una autoreflexió sobre les seves impressions socials, històriques i emocionals, sobre el tema treballat, i quin ha estat el seu aprenentatge.
- Pregunta a l’examen de l’assignatura/seminari de cada una de les universitats.
b. Avaluació del treball en grup (fins a 5 punts)
- Es definiran els indicadors que es produeixen fruït del debat col·lectiu.
- Es definiran els indicadors per avaluar-ne els murs digitals creats per cada grup
Professorat
- Dr. Joan Callarisa, Universitat de VIC – joan.callarisa@uvic.cat
- Dra. Cristina Yáñez, Universitat d’Andorra de Aldecoa – cyanez@uda.ad