La Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i Surt han elaborat un recurs pràctic adreçat a professionals d’orientació laboral amb l’objectiu d’aportar claus que permetin adaptar els seus programes i metodologies a les necessitats i demandes de les dones trans. El contingut es presentarà en la taula rodona “Orientació sociolaboral i empoderament econòmic de dones trans: estratègies i reptes actuals”, el 14 de gener de 17h a 19h, a través de Zoom. La sessió és gratuïta, però cal inscripció prèvia.

L’acte, emmarcat dins el projecte TransVisibles, comptarà amb la participació de:

• Belén Camarasa, tècnica d’inserció sociolaboral i impulsora del projecte de Surt Sororitat Trans*.
  • Francisca Salinas, tècnica d’inserció sociolaboral de Metges del Món.
  • Francisco Sánchez, regidor de polítiques LGTBI de l’Ajuntament Ripollet
  • Sarabel Ruiz, técnica responsable del Dispositiu del Mercat de Treball Especialitzat LGTBI
  • Carme Turull, responsable de Programes Transversals d’Ocupació de Barcelona Activa, de l’Ajuntament de Barcelona.

El nou recurs per a professionals està plantejat per aplicar-se al context català i espanyol i ofereix una aproximació conceptual als elements que poden condicionar les possibilitats d’accés i permanència de les dones trans al mercat de treball, aborda els principis orientatius i metodològics d’un model d’orientació sociolaboral per a l’empoderament de les dones trans i aprofundeix en la visibilitat transpositiva.

Es tracta d’una eina complementària a la guia europea “Una guia professional per a la inclusió laboral i l’empoderament econòmic de les dones trans”, elaborada en conjunt per les organitzacions sòcies del projecte TransVisibles.

L’estigmatització i l’alt desconeixement per part de les empreses de la realitat i necessitats de les dones trans; les resistències a contractar-les especialment en posicions que impliquen donar visibilitat a una imatge no normativa; situacions d’exclusió derivades de les dificultats per accedir a formació reglada i altres serveis; dificultats per mantenir el mateix lloc de feina un cop feta la transició de gènere, així com dificultats a l’hora d’aprofitar la trajectòria professional i acadèmica anterior a la transició, són alguns elements que conformen la barrera amb què topen moltes dones trans davant del mercat laboral.