Un estudi realitzat per un equip de personal investigador, encapçalat per Daniela De Filippo, María Luisa Lascurain Sánchez i Flor Sánchez, i publicat a l’últim número de la revista Profesional de la información, ha analitzat la implementació de la ciència oberta a les universitats espanyoles.
La investigació s’ha dut a terme mitjançant una combinació de metodologies quantitatives i qualitatives. Es van examinar les normatives, polítiques i estratègies, la producció de coneixement, els resultats de recerca i la percepció dels actors acadèmics involucrats.
Per recopilar les dades es van utilitzar fonts, com ara les pàgines web de les universitats, documents institucionals, bases de dades de projectes europeus (Cordis), publicacions a Web of Science i enquestes realitzades a personal docent i investigador, així com a vicerectors i directors de biblioteca.
Els resultats quantitatius van revelar un creixent interès en la ciència oberta a les universitats espanyoles en els darrers anys. Això es va evidenciar en un increment en el nombre de publicacions relacionades, així com en la major participació, lideratge i finançament obtingut en projectes europeus. Tot i això, les normatives i polítiques institucionals sobre ciència oberta encara són escasses i se centren principalment en l’accés obert.
Entre els èxits destacats hi ha el desenvolupament de repositoris institucionals, que ha estat un dels avenços més significatius en el sistema universitari espanyol. A la darrera dècada, la publicació en accés obert, especialment a través de la via verda, ha experimentat un augment considerable.
L’estudi també va revelar que el personal docent i investigador (PDI) mostra un coneixement limitat sobre la ciència oberta, tot i que en general hi tenen una valoració positiva. D’altra banda, els gestors universitaris van indicar que moltes accions per impulsar la ciència oberta encara estan en procés d’implementació.
A més, es van identificar diferències significatives en les pràctiques i la implementació de la ciència oberta entre les diferents universitats. En aquest sentit, el sistema universitari català es va destacar pel seu alt grau de desenvolupament i implementació de polítiques relacionades amb la ciència oberta, així com la intensa activitat investigadora en aquest camp.
Podeu llegir l’article complet a Profesional de la información.
Font: CSUC, 18/09/2023
Deixa un comentari