Original language of the activity: Catalan

Apostar pElisabet Sarri Tallers Biomedicina Secundària 2016er la recerca i la innovació com a valor de futur d’un país requereix començar a formar ciutadans ben aviat en disciplines experimentals i coordinar bé les diferents etapes de l’educació.
Les metodologies de recerca en el camp de les ciències experimentals, i en particular la biomedicina, han canviat i estan canviant contínuament en els últims anys. Adequar els laboratoris dels centres de Batxillerat per a poder realitzar activitats experimentals en aquest camp, utilitzant les noves tecnologies, suposa un cost econòmic elevat i una actualització constant per part del professorat.
La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), entenent la Universitat com a font de coneixement i amb l’ànim de fer fluir aquest coneixement cap a la societat, ofereix una extensió dels laboratoris de pràctiques dels instituts. Aquesta és una activitat que es troba dins del programa d’activitats U-Divulga, que compta amb el finançament de la FECYT-MINECO.

Objectius:

1. Facilitar el contacte directe entre els grups de recerca de la Universitat i els estudiants i professors preuniversitaris.
2. Traçar pautes per a la connexió entre la docència universitària i pre-universitària.
3. Redescobrir que les ciències experimentals s’aprenen al laboratori fent experiments, els resultats dels quals s’enmagatzemen i s’analitzen en una mar de dades per on cal aprendre a navegar.

Aquest curs acadèmic 2016-2017 la Facultat de Ciència i Tecnologia (UST) de la UVIC-UCC ofereix un any més, durant els mesos de gener i febrer als centres d’educació secundària, i concretament per a grups d’estudiants de Batxillerat, dues pràctiques experimentals als laboratoris de biologia molecular i dues pràctiques ‘in silico’ a l’aula d’informàtica, detallades a continuació:

PAGE-blotting. Separació ‘in vitro’ de proteïnes per electroforesi en gels de poliacrilamida, tranferència a membranes de nitrocel·lulosa i detecció immunològica.

PCR. Extracció d’ADN ‘in vitro’, amplificació de gens singulars per PCR i separació dels gens amplificats per electroforesi en gels d’agarosa.

Dades genòmiques. Construcció d’arbres filogenètics ‘in silico’. Cerca d’un gen en diferents espècies, alineació seqüències genòmiques i representació d’un arbre filogenètic.

Per a cadascuna de les sessions, els grups podien ser de fins a 16 alumnes, en les pràctiques de laboratori, i fins a 20 alumnes, en les pràctiques a l’aula d’informàtica. La durada de les sessions ha estat de 3 hores, per les pràctiques experimentals de laboratori i de 2 hores, per les pràctiques a l’aula d’informàtica.

Inscripcions:
Tots aquells que estigueu interessats en realitzar alguna activitat, poseu-vos en contacte si us plau amb la Dra. Elisabet Sarri: elisabet.sarri@uvic.cat

Around 200 students of high school has participated in these activities this year

176 students from science branch in high school have attended the practical courses on PCR or Western Blot techniques organized by TR2Lab and BEM research groups in the UVIC-UCC. The students of four different education centers (IES Voltreganès, IES Miquel Bosch i Jover, IES Jaume Callís, and Centre Sant Miquel dels Sants) had the chance to enjoy a University environment during the practical courses that complement the biology curricula of the first and second year of Batxillerat.