marta-cullell_bx-1

La UVic-UCC ha obtingut una patent que protegeix el procés de producció d’un bioestimulant del creixement vegetal elaborat a partir de microorganismes bacterians no perillosos que han millorat el creixement d’algunes plantes en un 30% en estudis de camp realitzats. La patent és propietat a parts iguals de la Fundació Universitària Balmes, entitat titular de la UVic-UCC, i de dos exestudiants de la Universitat, Verónica Mosquera, del Grau de Biotecnologia, i Rubén Hidalgo, del Grau de Ciències Ambientals, que van desenvolupar el projecte en el marc dels seus Treballs Finals de Grau (TFG). Els dos exestudiants en comparteixen l’autoria amb la professora de Biociències Marta Cullell, que els va tutoritzar.

Aquesta és, a més, la primera patent que aconsegueix la UVic-UCC, que el desembre de 2014 va aprovar la seva normativa de propietat intel·lectual per protegir tant professors i investigadors com alumnes. Per al vicerector de Recerca i Professorat, Jordi Villà, aquesta primera patent “és el fruit de l’aposta de la Universitat per una recerca d’excel·lència i per una transferència de coneixement real i ben enfocada a les empreses i a la societat en general. Hem obert una nova via de col·laboració tecnològica amb el territori”. En aquests moments, la UVic-UCC ja compta amb una nova patent sol·licitada que es troba en procés de concessió.

Avantatge econòmic i ecològic d’un procés innovador
El bioestimulant que s’obté del procés patentat s’aplica a la terra a través de l’aigua de reg i augmenta el creixement de les plantes en percentatges que poden arribar al 30% en alguns casos. Aquest efecte s’aconsegueix gràcies a la simbiosi que s’estableix entre l’arrel de la planta i el bacteri que s’hi adhereix, que es proporcionen respectivament nutrients que d’una altra manera no obtindrien o que obtindrien en menor quantitat.

L’ús d’aquest tipus de productes en l’àmbit agrícola no és massa habitual, però tampoc és nou. El valor diferencial de la patent rau en l’avantatge econòmic i ecològic que representa la utilització de residus biològics industrials en el procés d’elaboració del bioestimulant. El producte obtingut a partir d’aquest procés “aconsegueix molt bons resultats en l’aplicació al camp, però, a més, és beneficiós per al medi ambient perquè dóna sortida a residus que no serien recuperables”, explica Verónica Mosquera.

Desenvolupament a través d’una empresa
La idea inicial del projecte que ha derivat en la patent la van tenir els estudiants en el marc de l’assignatura optativa de Biotecnologia i de Ciències Ambientals Creació de bioempreses, i la van aprofundir a través de l’Startup Programme de la Unitat d’Emprenedoria de la UVic-UCC, que durant vuit mesos els va acompanyar i assessorar en el desenvolupament del seu pla de negoci. El seu projecte, a més, va ser el finalista de la UVic-UCC a la Competició Interuniversitària d’Emprenedors Start-Up del mateix programa, celebrada a Madrid, on van obtenir el premi a la viabilitat del projecte. Posteriorment, el projecte va ocupar els respectius TFG dels estudiants. Mosquera va centrar-se en el desenvolupament del producte i del seu medi de cultiu al laboratori, mentre que Hidalgo, juntament amb un altre estudiant que formava part del mateix treball, assumia les proves d’eficàcia al camp.

En finalitzar el TFG, alumnes i professora van iniciar els tràmits per patentar el resultat obtingut sota el paraigua de la UVic-UCC. Un cop aconseguida la patent, la Universitat l’ha llicenciada a l’empresa biotecnològica Ecobium Biotech S.L, impulsada pels dos exestudiants. Actualment és l’única empresa a Catalunya dedicada al desenvolupament i a la comercialització de productes innovadors que actuïn com a bioestimulants i biofertilitzants agrícoles, i sustenta els seus productes en el procés patentat del qual Mosquera i Hidalgo són copropietaris.

“De moment ens hem centrat en l’ús dels productes on després del TFG hem invertit més temps i recursos de I+D+i, tot millorant el procés. Seguim investigant per treure al mercat nous productes, perfeccionar tècniques i poder cobrir totes les necessitats dels nostres clients”, aclareix Mosquera. L’empresa va llançar el seu primer producte al mercat aquest setembre, i compta amb quatre gammes, adreçades a cultius hortícoles, a plantes ornamentals, a planter i llavors i a gespa.