El Centre Tecnològic BETA treballarà durant els propers quatre anys en un projecte que posarà en valor els residus agroindustrials per donar-los una sortida com a recurs per a la producció de bioplàstics. El projecte, que rep el nom de VALORA, s’ha posat en marxa aquest mes de gener després d’haver rebut finançament del Programa Estatal d’Investigació, Desenvolupament i Innovació Orientada als Reptes de la Societat, i es desenvoluparà fins al desembre de 2020. El director del CT BETA, Sergio Ponsá, i Carlota Tayà en són els dos investigadors principals, tot i que al projecte hi participarà un equip més extens d’investigadors del centre.

VALORA té dos punts de partida bàsics: en primer lloc, la necessitat de trobar alternatives econòmicament i mediambientalment sostenibles a la dependència dels plàstics derivats del petroli que té la societat actual. En segon lloc, la preocupació pels problemes de gestió que suposa la generació de residus agroindustrials, que podrien reutilitzar-se en la producció de bioplàtics, uns materials que mantenien les propietats fisicoquímiques dels plàstics tradicionals però que són biocompatibles i biodegradables, i a més es produeixen a partir de fonts renovables. En el cas del CT BETA, estudiarà concretament la producció de polihidroxialcanoats (PHA), un material biodegradable sintetitzat per microorganismes, l’entorn de cultiu del qual són subproductes de la indústria alimentària.

Fins ara la producció de PHA s’havia estudiat a partir de residus líquids, basats per exemple en midó, sèrum de la llet, olis, àcids grassos i aigües residuals entre d’altres. I malgrat que s’ha evidenciat que aquest plàstic és molt versàtil, encara presenta limitacions com la baixa productivitat i els costos elevats. La proposta del CT BETA és estudiar la producció de PHA a partir de residus sòlids orgànics utilitzant el procés de fermentació en estat sòlid (SSF), que fins ara encara no s’ha provat i que podria ser una bona alternativa per a l’obtenció de plàstics amb la mateixa versatilitat i més competitius. “Es tractar d’oferir una alternativa factible als plàstics derivats del petroli, que disminueixi la petjada del carboni, els requeriments d’aigua i la despesa energètica”, sintetitza Sergio Ponsá.

Per al seu estudi, el CT BETA ha escollit el bagàs del raïm i de la cervesa, així com residus obtinguts en la producció de l’oli, tant per les propietats fisicoquímiques òptimes com per la seva presència rellevant al sector agroindustrial espanyol. El projecte VALORA es desenvoluparà en diferents fases: en les primeres treballarà per produir PHA a partir d’aquests residus i per superar els problemes operatius i econòmics que podria presentar la producció al plantejar escalats industrials. Posteriorment desenvoluparà un protocol per a tot el procés i se n’avaluarà l’impacte ambiental i econòmic per determinar-ne la viabilitat global.