Amb el projecte de les TLC l’alumnat aprèn a aprendre a través de llibres de lectura actuals, de l’àmbit de la literatura científica, i se li dóna l’oportunitat de manifestar les seves opinions i treure les seves pròpies conclusions. Així s’afavoreix la relació professor-alumne i de manera senzilla es fomenta el pla lector dels centres d’educació.

Mètode de treball intern

A continuació es mostra la metodologia de treball per part de l’equip del projecte de les TLC en la realització i desenvolupament de les activitats:

  • Fer recerca de llibres de divulgació científica o tecnològica**  que siguin escrits per científics contemporanis i editats en data més actual possible.
  • Realitzar la lectura dels llibres i valorar el seu contingut per comprendre la seva idoneïtat en el context de les TLC que es volen preparar.
  • Fer recerca biobibliogràfica a l’entorn de cada personalitat científica que es voldrà convidar.
  • Contactar amb la personalitat científica i exposar-li el nostre format de “Divulgació de la Ciència” a partir de llibres o dossiers que hagi escrit.
  • Plantejar dins de quins cursos i dins de quines assignatures s’oferirà la lectura dels llibres o dossiers i la posterior planificació dels cicles de conferències, per als estudiants de la Universitat i dels centres de secundària.
  • Oferir i planificar la proposta amb els docents dels instituts.
  • Planificar la conferència-debat de la personalitat científica a l’Aula Magna de la UVic-UCC (enregistrament audiovisual).
  • Editar les publicacions/resums que ha lliurat la personalitat científica i penjar-les al bloc del projecte de les TLC.
  • Penjar les conferències-debat completes al bloc del projecte per tal que els estudiants puguin opinar.
  • Fer difusió del projecte de les TLC a partir de publicacions, assistència a congressos, comunicacions, pòsters…

**En el cas que es vulgui contactar amb una personalitat científica en concret i que aquesta no disposi de cap llibre o dossier actual, se li demana elaborar un dossier adaptat al nivell que es desitgi segons el públic a qui s’ha de dirigir l’activitat.


 

Mètode de treball a l’aula

Des del moment en què els professors decideixen acollir-se a una activitat del projecte de les TLC la lectura del llibre o dossier pot ser obligatòria o bé voluntària pels estudiants. En el cas dels estudiants d’universitat el projecte es porta a terme dins de l’assignatura de biologia del primer curs dels graus de biociències (grau en biologia, biotecnologia i ciències ambientals). En el cas dels estudiants de batxillerat es pot incloure el projecte dins de les assignatures de ciència per al món contemporani, biologia, química o física.  Els estudiants de primer, segon i tercer d’ESO treballen el projecte dins de l’assignatura de ciències de la naturalesa o matemàtiques mentre que els estudiants de 4t d’ESO el poden treballar dins de les assignatures de física, química, biologia o geologia; en tots els casos l’elecció del llibre o dossier que el docent esculli permet actualitzar i ampliar l’assignatura on es treballarà una activitat del projecte de les TLC.

En primer lloc, el docent en el seu treball a l’aula es planteja el desenvolupament del projecte de les TLC afavorint el pla lector a partir d’una obra (llibre o dossier) que s’utilitza per completar i ampliar el temari impartit durant el curs acadèmic. Després es genera un diàleg que permet compartir l’entusiasme que ha suscitat l’obra i els desconcerts que ha generat. D’aquesta manera es pretén que els estudiants facin un intercanvi d’opinions per acabar generant un debat enriquidor sobre els aspectes científics que han aparegut a l’obra.

L’interès de la utilització d’aquesta eina didàctica rau en el fet que pot ajudar als alumnes a focalitzar l’atenció sobre temes actuals de ciència, respectant que l’alumne pugui prendre decisions i donar la seva opinió sobre els temes tractats; per, d’aquesta manera,  permetre que s’adoni de com la ciència cerca la implicació emotiva, interroga la realitat des de l’obra i utilitza detalls per a la construcció de les opinions.

El treball d’una activitat de les TLC a l’aula és dirigit pel professorat i pot tenir modalitats diverses on els estudiants participen de forma activa:

  • Elaboració de treballs relacionats amb el tema tractat al llibre o dossier.
  • Respondre qüestionaris sobre temes tractats en el llibre o dossier que el professor prepari.
  • Presentació oral del treball a l’aula.
  • Crítica conjunta dels treballs exposats a l’aula.
  • Debat sobre les opinions exposades a l’aula.
  • Posada per escrit de les opinions i conclusions que han extret durant l’assignatura on s’ha treballat el llibre o dossier.

Quan hi ha la xerrada-debat a l’Aula magna de la UVic-UCC el professorat i l’alumnat responen les enquestes.

Cal destacar que gràcies a un ajut concedit per l’Institut Català de la Dona (ICD) amb una durada de dos anys (2010 i 2011), s’inicià el projecte Tertúlies de la Literatura Científica en Femení (TLC-F) amb la finalitat de donar a conèixer la importància del paper de les dones en el marc de la ciència i de la tecnologia.