05/12/2018 la Dra. Cristina Junyent, directora de la Fundació Ciència en Societat, va oferir la conferència “L’ofici de l’intermediari: promovent la cultura científica” en el programa de les TLC – FCT (UVic – UCC).

with No hi ha comentaris

Nom de l’activitat: L’ofici de l’intermediari: promovent la cultura científica

Ponent:   Dra. Cristina Junyent

Dia:   5 de desembre de 2018

Hora:  12.00 a 13.30h

Lloc: Aula Magna de la UVic-UCC (Facultat de Ciències i Tecnologia)Campus Torre dels Frares  – C/ de la Laura, 13. 08500 Vic

Cartell activitat: http://mon.uvic.cat/tlc/files/2018/09/5-desembre.pdf

L’assistència prevista per a aquest esdeveniment serà d’aproximadament 270 persones, dividides en:

Preuniversitaris:

• Institut del Voltreganès – 43 estudiants de 1r de Batxillerat + 3 docents
  • Institut Jaume Callís de Vic – 55 estudiants de 1r de Batxillerat + 2 docents

Universitaris (UVic-UCC):

• 80 estudiants de 1r de Biociències (Grau en Biologia, Grau en Biotecnologia) – de mans de la professora Julita Oliveras
  • 40 estudiants de 3r del Grau en Biologia – de mans de la professora Mireia Bartrons
  • 30 estudiants de 4t del Grau en Biologia – de mans de la professora Anna Badosa

Aquesta activitat que s’inclou a la 12a edició d’aquestes xerrades – debat que amb el títol de Tertúlies de Literatura Científica TLC- FCT (UVic-UCC) pel curs 2018/19, s’organitzen des de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC amb la finalitat d’apropar els autors de literatura científica d’actualitat als estudiants i professorat, universitaris i preuniversitaris que tenen interès en la lectura de llibres i articles, i amb la conferència-debat que escoltarem amb el títol “L’ofici de l’intermediari: promovent la cultura científica” per part de la Dra. Cristina Junyent.

La Dra. Cristina Junyent va oferir una conferència interessant perquè realment la divulgació científica canvia la manera de pensar, i això té la capacitat de modelar la societat i fer-la evolucionar cap al progrés.

En la seva comunicació va apuntar les pinzellades que es proposen seguidament:

Va passar des del Neolític on la transmissió del coneixement era per via oral, al codi d’Hammurabi fins a poder parlar de Gutemberg que va  inventar la impremta, iva ser un dels factors més decisius per l’explosió i la difusió de les idees i del coneixement

Quan va esclatar la Revolució científica, un exemple fou que Galileu feia  observacions des de l’empirisme , com per exemple es va adonar que  Júpiter  tenia 4 satèl·lits  i  va deduir que la terra no era el centre de l’univers

Arran de la revolució científica es va desenvolupar la difusió del coneixement i va permetre el moviment de la il·lustració, volien difondre, il·luminar, és a dir volien associar el pensament científic per arribar a la millora social

La revolució industrial va servir per dominar, controlar i treure profit de l’Energia, el que va fer possible grans transformacions des del transport fins a l’agricultura, les fàbriques….

Francesc Salvà i Campillo fou un científic il·lustrat i és considerat un dels pioners de la telegrafia eléctrica

El llibre Silent Spring escrit per Rachel Carson, fou un tret de sortida dels  grups  ecologistes, i es posa de manifest que es va desenvolupar el DDT per eradicar les plagues ara bé els efectes secundaris  varen provocar eliminar fauna diversa

Carl Sagan (1934-1996) amb el pensament deductiu ja va proposar de parlar i exposar els fenòmens naturals i no sobrenaturals

Conferències de Consens: es tracta que si hi ha temes per discutir, de conflicte, es busquen experts en el tema, es debaten amb el púbic, es registren els documents es presenten al parlament, i es fa la legislació corresponent, sobre el que proposa el públic, això ja és un fet en algun país com a Dinamarca

Com a resum  es pot proposar que: fem que els ciutadans intervinguin en el desenvolupament del coneixement quan la divulgació científica arriba a  la societat   en general

Les polítiques basades en l’evidència, permeten que hi hagi un Consell assessor del govern, i la divulgació científica és una eina bàsica.

Finalment la Dra. Julita Oliveras, coordinadora de les TLC-UVic,  ha presentat de forma breu el projecte Mentoratge Sènior en Treballs Finals. Podeu trobar un resum en AQUEST document.

Podem escoltar-la en el vídeoVídeo

Cristina Junyent és llicenciada i doctora en Biologia amb màster en comunicació científica. Ha estat fundadora i és directora de la Fundació Ciència en Societat, dedicada a l’estímul de la cultura científica.

Ella en una entrevista escriu: Des de Ciència en Societat fa nou anys que organitzem els Cafès Científics a la Casa Orlandai i, en aquest cas, busco científics perquè expliquin les seves recerques sense PowerPoint ni guió establert. Sempre hem fugit del format conferència on el científic parla des d’una tarima i el públic l’escolta des de baix. Ara, per exemple, estic preparant el proper cafè científic amb un enginyer que portarà unes estructures perquè els assistents les puguin tocar i manipular. Però he treballat també amb periodistes i, evidentment, tenen el seu rol.

Ha publicat llibres i articles en diversos mitjans i va estar editora de la revista Omnis cellula, publicada per la Societat Catalana de Biologia (SCB).