Vic connecta tecnologia, salut i benestar social

Posted by 4 de octubre de 2016

jornadesrdi-3bxEls dies 29 i 30 de setembre varen tenir lloc a l’edifici El Sucre de Vic les 6es Jornades TIC-Salut i Social amb més de 450 professionals acreditats, una cinquantena de ponents i 167 comunicacions presentades per abordar els efectes del desenvolupament dels sectors de la salut i del benestar a la societat digital, i l’oportunitat que aquest nou context comporta per avançar cap a una medicina que compti amb la participació d’un pacient cada dia més informat i, per això mateix, més implicat.

Considero molt important que aquests sisenes Jornades de TIC Salut i Social es poguessin fer a Vic aquesta any perquè aquest pot ser l’any en què la implantació del Grau de Medicina a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya aconsegueixi el vistiplau del Consell Interuniversitari de Catalunya. Espero que d’aquí a pocs dies aquest anunci sigui una realitat efectiva i el curs vinent ja puguem començar d’impartir aquests estudis a la ciutat. Seria una molt bona notícia per a tots.

La tecnologia i la salut en general, però especialment la tecnologia i la medicina, estan fent uns avenços importantíssims, i això només acaba de començar. Com a ciutadà mitjanament informat veig que en aquest àmbit s’avança com mai s’havia vist en la història de la humanitat, i això impressiona i cohibeix una mica, i només te n’alegres quan t’adones que això va a favor nostre, en favor de l’instint vital que a tots ens impulsa.

Vivim en una societat en què els coneixements especialitzats en han superat a tots àmpliament i no ens queda més remei que posar-nos confiadament –i esperançadament– en mans d’una tecnologia de la qual desconeixem el funcionament i amb la qual interaccionem només d’una manera molt superficial, com fem amb l’ordinador i el mòbil i com farem amb la pròtesi més sofisticada que d’aquí a pocs dies farà que els cecs hi vegin, que els invàlids caminin i que els malalts desnonats recuperin les ganes de viure. Equips d’investigadors, biòlegs, enginyers i el que calgui ens garanteixen que ens en podem fiar i ho fem perquè sabem que ens ajudarà a millorar la qualitat de vida. Però, paral·lelament, també volem ser protagonistes de les nostres vides i volem participar de les decisions que es prenguin en el procés de la nostra malaltia o de la nostra guarició per tal que el que guia les nostres vides, curtes o llargues, no siguin únicament unes forces impersonals, entitats abstractes, equips científics remots i administracions al núvol.

Aquesta és la meravella de la nostra societat i les bones notícies per a la medicina i la salut, tot i que cada avenç comporta una necessitat d’adaptació en tots els àmbits: psicològica, social, econòmica, política, organitzativa i fins i tot de sentit, del sentit de la vida en un món que se’ns obre de bat a bat i del qual no disposem de guia orientativa.

En fi, el futur tecnològic és aquí i hem de fer tot el que estigui a la nostra mà perquè ens sigui favorable. Els assistents a les Jornades van poder conèixer algunes de les múltiples opcions que la investigació està obrint per al progrés de la medicina, de la salut i el benestar de les persones i de la societat en general. Nosaltres podrem participar d’aquesta investigació amb molta més força si aconseguim de poder comptar amb una Facultat de Medicina que impulsi i visibilitzi el talent propi –que n’hi ha i que ens el reconeixen– i que n’atregui de tot el món, tant per aprendre, com per ensenyar, com per investigar.

Les jornades van ser coorganitzades per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, la Fundació TIC-Salut, el Consorci Hospitalari de Vic (CHV), la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, ICS Catalunya Central, EBA Vic Sud, EBA Centelles i Creacció, i van comptar amb col·laboradors estratègics com l’Ajuntament de Vic, el Mobile World Capital Barcelona i l’Euroregió Pirineus Mediterrània, entre d’altres.