Manel Esteller, a la inauguració de la 10a edició de les Tertúlies de Literatura Científica

Posted by 7 de octubre de 2016

manel-estellerEl dia 6 d’octubre, en una Aula Magna plena de joves i en el marc de la inauguració de les Tertúlies de Literatura Científica, vam rebre l’investigador Manel Esteller perquè ens parlés d’epigenètica, en relació amb el seu llibre Aposta per la salut. Esteller és el director del programa d’Epigenètica i Biologia del Càncer de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge i un dels investigadors més reconeguts internacionalment en la lluita contra el càncer

Aquesta era la primera de les sessions que el programa Tertúlies de Literatura Científica de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC ha programat per a aquest curs acadèmic, el de celebració de la seva desena edició, i el més extens de tota la seva trajectòria. Fins al mes d’abril es duran a terme deu conferències adreçades a alumnes d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius i primer curs de grau universitari. El 15 de setembre ja va tenir lloc un seminari inicial –en aquest cas adreçat exclusivament a professionals de l’educació– “Llegir a les ciències, llegir científicament”, a càrrec de Jordi Domènech, doctor en Biologia, professor de Ciències a l’Institut de Granollers, formador de professorat al Departament d’Ensenyament i professor associat al Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals de la UAB.

Les Tertúlies de Literatura Científica porten, doncs, deu anys fomentant les vocacions científiques entre els estudiants de secundària i batxillerat; deu anys de divulgació de la ciència a través de lectures de novel·les i assaigs que desenvolupen algun tema científic, de converses amb els autors que clarifiquen els dubtes que puguin haver sorgit de les lectures, i que amplien la matèria que s’ha tractat, tant des del punt de vista científic com des del punt de vista literari.

Aquesta ha estat una aposta didàctica molt satisfactòria per a la Facultat i que ha estat possible gràcies a la tenacitat, el saber fer i els contactes de la Dra. Julita Oliveras, i a la receptivitat dels centres de secundària i de batxillerat que han entès les virtuts d’aquesta activitat i el seu valor doble: en el sentit que fomenta la lectura de temes científics entre els estudiants i introdueix la ciència d’una manera amable, directa i vivencial a través dels contactes amb els autors, que són els qui millor poden explicar la seva obra, el tema científic que s’hi presenta i desenvolupa, i els motius que els han impulsat a escriure-la amb una determinada forma literària.

En nom de tota la Universitat vull expressar el nostre agraiment als centres de secundària i de batxillerat que ens van acompanyar en aquest acte, als que ens acompanyaran en aquesta desena edició i dels que ens han acompanyat durant aquests deu cursos, perquè és gràcies a ells que aquesta activitat ha estat un èxit. I això vol dir un èxit per a la divulgació de la ciència entre la població jove, per a la formació científica dels estudiants i per al desvetllament de vocacions científiques. I, naturalment, agraeixo a la Facultat de Ciències i Tecnologia el fet d’haver acollit i desenvolupat unes Tertúlies que, sens dubte, tenen molt futur per davant.