La UVic-UCC va inaugurar el dimecres 23 de novembre al migdia el seu nou laboratori d’anàlisi de l’esport, ubicat al Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) del campus Vic. El laboratori consta d’ordinadors d’altes prestacions i una pantalla tàctil equipada amb la versió professional del software Eric Sports, un programa de referència d’anàlisi del rendiment esportiu, utilitzat pels equips d’handbol, futbol sala i hoquei del FC Barcelona, així com l’equip de waterpolo femení del CN Sabadell, entre d’altres.

Amb aquest nou equipament, la UVic-UCC es converteix en la primera universitat catalana que incorpora l’anàlisi de dades al pla docent de CAFE (Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport) i a la seva activitat investigadora. “Som i volem ser pioners en l’anàlisi de l’esport en l’àmbit acadèmic, i estem convençuts que tenim molt de camp per recórrer”, va afirmar en el transcurs de la inauguració el director del CEEAF, Javier Peña. Segons Peña, tan important és “dotar els futurs professionals d’uns coneixements i recursos molt valorats en un mercat laboral que cada vegada els demanda més, com apostar per la recerca en l’anàlisi de l’esport”.penya

L’acte d’inauguració el va presidir el degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), Eduard Ramírez, que va qualificar aquest nou equipament d’un pas més en l’aposta de la UVic-UCC pels estudis de CAFE i per la formació a partir de les noves tecnologies. “La clau de l’èxit rau en les persones compromeses que, fent xarxa, han cregut i creuen en aquest projecte”, va afirmar Ramírez segons el qual “els valors del treball en equip basats en la generositat, la humilitat, la confiança, l’entusiasme i el compromís” han permès tirar endavant aquest projecte.

Representants d’Eric Sports també van participar a l’acte d’inauguració del laboratori, a través del qual l’empresa es converteix en partner de la Universitat. “La videoanàlisi és cada vegada més important i esdevé imprescindible en l’esport d’elit, però malgrat que tenim una eina de software molt potent, aquí encara no existeix prou gent formada en la matèria”, va explicar el CEO de l’empresa, José Antonio Conde. Per això “volem contribuir a formar els futurs professionals en aquest àmbit, però també volem millorar nosaltres i el nostre producte a través de l’entrada a la universitat”, va dir. Per la seva banda, Jordi Urquija, director tecnològic d’Eric Sports, va fer una demostració real del ventall de possibilitats de què disposa el software. Segons va explicar, “es basa en la combinació de l’enregistrament de dades amb l’anàlisi de vídeos i de gràfiques”, i es concreta en “etiquetar accions, enriquir-les i seleccionar la informació que ens és més rellevant per elaborar un document que serà la base de la xerrada tècnica de l’entrenador a l’equip”.

Conferència de Xesco Espar

L’acte va acabar amb la conferència “Guanyar o perdre: de l’anàlisi quantitativa a la qualitativa” de Francesc “Xesco” Espar, exjugador i exentrenador del primer equip d’handbol del FC Barcelona, que també compta amb una llarga trajectòria com a docent i com a coach en l’àmbit de l’esport. Espar va partir de la seva experiència personal per demostrar la importància de l’anàlisi esportiva d’alt nivell, i va vincular la formació acadèmica i la recerca amb els resultats esportius. “Els resultats de la tesi doctoral sobre tàctica en l’handbol que havia estat treballant em van servir per traçar i avalar el model de joc del primer equip del Barça quan en vaig ser entrenador, i ens van permetre guanyar la Copa d’Europa el primer any que era al càrrec i la Lliga el segon, amb un equip que venia de quatre temporades sense títols”, va explicar.

110_8453

Per Xesco Espar, espais com el que ha inaugurat la UVic estableixen les bases d’una millor teoria de l’esport col·lectiu que, segons afirma, “durant molt de temps han estat ensenyats i entrenats des d’una òptica individual per falta d’una anàlisi tàctica col·lectiva”. El conferenciant també va animar el públic, format majoritàriament per estudiants i professorat de CAFE, a “no deixar mai d’invertir en formació”.