La Taula Rodona Educació i Comunicació Integral de les Persones Sordes, que es va celebrar a la UVic-UCC el dilluns 26 de novembre, va ser molt participativa amb preguntes del públic assistent i de representants d’entitats significatives. L’acte va posar de manifest que l’educació del nens sords és un tema sensible que preocupa un col·lectiu que reivindica millores i més atenció.


Organitzat per l’Agrupació de Persones Sordes de Vic i Comarca i la Universitat de Vic, la Taula Rodona es va plantejar amb la voluntat de confrontar opinions diferents o complementàries de l’àmbit de la recerca, l’administració, l’escola i el món associatiu. Josep Roca, inspector d’Educació, va ser tanmateix el ponent més controvertit amb algunes al·lusions directes. Roca va explicar els referents normatius actuals i va subratllar que, segons l’administració educativa, la modalitat oralista aconsegueix, al seu entendre, una major inclusió de l’alumnat. Aquest punt va ser rebatut per la majoria dels altres participants que, en general, van fer una defensa del model bilingüe en què la llengua de signes adopta el paper vehicular o bé van remarcar els beneficis de la llengua signada en l’adquisició de coneixements.
Després del torn del representant de la Generalitat, van intervenir Maria Josep Jarque, professora del Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de Barcelona; l’estudiant universitari sord Montxo V. Sempere; la directora de l’escola municipal Tres Pins de Barcelona, Ester Molins, i finalment Natàlia Calduch, especialista d’audició i llenguatge de l’escola Camí del Mig de Mataró; tots presentats pel professor Jordi Serrat en qualitat de moderador. Entre el públic va destacar l’assistència d’alguns líders del moviment sord català o del seu entorn, com el president de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (Fesoca), Albert R. Casellas, o la portaveu de la Plataforma Volem Signar i Escoltar, Marian González; entre d’altres, que van expressar les seves inquietuds per les mancances o problemes que arrossega el sistema educatiu actual.
La inauguració, amb un to més institucional, va anar a càrrec d’Eduard Ramírez, degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC i de David Puigsasllosas, president de l’Agrupació de Persones Sordes de Vic i Comarca. La clausura, per contra, va entrar més en el contingut del debat amb unes paraules de la coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials, Marina Geli, a tall de resum i emplaçant a tots als agents implicats a una futura reflexió sobre l’educació dels 0 als 3 anys, i a treballar a favor d’un consens que permeti polítiques eficaces. També va ser-hi present el responsable del foment de la LSC de la Direcció General de Política Lingüística, Xavier Moral.
L’accessibilitat va estar en tot moment garantida gràcies al servei d’interpretació en Llengua de Signes Catalana i a la sobretitulació en directe en pantalla gran, durant les més de dues hores que va durar l’acte a la Sala Segimon Serrallonga gairebé plena, de les 6 fins a un quart de 9 del vespre. L’organització ha estat fruit del conveni renovat aquest curs entre la UVic-UCC i ASVic, que treballen en reforçar la seva col·laboració. Per part de la UVic-UCC van organitzar la Taula Rodona el Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS), la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, la Facultat d’Empresa i Comunicació, el Sírus Vic i UHub-Servei a la Comunitat Universitària.